Dijken Mississippi houden vooralsnog stand
NEW ORLEANS (ANP) – Het hoge waterpeil van de Amerikaanse rivier Mississippi behaalt recordniveaus, maar de dijken houden vooralsnog goed stand. Wel eiste de rivier donderdag de eerste dode. De 69-jarige Walter Cook in Vicksburg was te ver het water ingelopen en toen meegesleurd, meldden Amerikaanse media.
Het Army Corps of Engineers zei donderdag tegen het ANP dat „de rivier en het beschermende systeem van dijken en sluizen klappen krijgt zoals nooit tevoren, maar dat het ons niet in de steek laat. Het is een uitdaging, maar de verdedigingslinies beschermen ons op een manier zoals we nooit hadden gedacht dat het nodig zou zijn.”
Het Army Corps of Engineers is verantwoordelijk voor de vaargeul over de gehele lengte van de Mississippi en voor het tegengaan van overstromingen. Volgens de dienst is er sprake van een recordaanvoer van water. Meerdere sluizen van de Mississippi zijn opengezet om overtollig water af te voeren en zo onder meer de zuidelijk gelegen steden New Orleans en Baton Rouge te beschermen.
Het huidige systeem van dijken en overloopgebieden werd na de grote overstromingen van 1927 opgezet. Toen moesten honderdduizenden bewoners hun huizen verlaten en kwamen meer dan tweehonderd mensen om.
Nu staat het water overal in de circa 3700 kilometer lange Mississippi hoog: van de oorsprong in de staat Minnesota tot aan de Golf van Mexico in het zuiden van de Verenigde Staten. De zuidelijke staten als Mississippi en Louisiana worden met name hard geraakt. De overheid heeft grote gebieden gecontroleerd onder water gezet, waardoor duizenden mensen hun huizen moesten verlaten.
Het waterpeil is zeer hoog en zal vermoedelijk de komende dagen nog niet dalen. Majoor-generaal Michael Walsh, president van de Mississippi River Commission, gaf dit weekend aan dat de strijd tegen het water „duidelijk op een marathon uitdraait, niet op een sprint.”
De overstromingen van de Mississippi kosten de Amerikaanse economie vermoedelijk honderden miljoenen dollars. Dat komt onder meer doordat vrachtschepen de rivier niet of slecht kunnen bevaren, omdat de vaargeul niet zichtbaar meer is. Daarnaast bestaat de schade bijvoorbeeld uit verloren oogsten of beschadigde huizen. Ook het toerisme op de Mississippi lijdt onder het hoge water.