Hans Smits: De haven van Rotterdam wordt stiller en schoner in 2030
ROTTERDAM (ANP) – Havenbedrijf Rotterdam blikt vooruit. President-directeur Hans Smits presenteerde donderdag een visie op de ontwikkelingen van Europa’s grootste haven tot 2030. De komende twintig jaar groeit de goederenoverslag naar verwachting van 430 miljoen ton naar circa 700 miljoen ton in 2030. Vijf vragen aan Hans Smits.
Wat is doel en nut van Havenvisie 2030?
„Het is belangrijk te weten wat de kansen en bedreigingen zijn. Het geeft richting aan je eigen acties en die van de overheid. En het stimuleert investeringen van het internationaal bedrijfsleven. We mikken op 25 miljard tot 35 miljard euro in twintig jaar en een toename van de werkgelegenheid met 25.000 banen.”
Wat moet er de komende twintig jaar gebeuren?
„De haven rust op twee pijlers: de logistiek en de industrie. De Tweede Maasvlakte versterkt onze positie als grootste goederenknooppunt van Europa. Maar het transport van al die goederen moet efficiënter worden georganiseerd, met een netwerk van vervoersknooppunten in Europa en veel meer vervoer over water en het spoor. Dat is ook beter voor het milieu.”
En de industrie?
„De olieraffinaderijen en de chemische industrie in Rotterdam moeten concurreren met het Midden-Oosten en Azië. Energie, grond en arbeid zijn daar goedkoper dan hier. We moeten het in Europa hebben van efficiëntie en innovatie. Het is zaak dat de industrie van Rotterdam en Antwerpen meer met elkaar worden verbonden door pijpleidingen. Bedrijven kunnen dan goedkoper aan elkaar leveren. Dat versterkt de Europese concurrentiepositie.”
Groei en een beter milieu. Kan dat samen?
„Ik ben ervan overtuigd dat de groei van de overslag kan, terwijl tegelijkertijd de milieukwaliteit beter wordt. Transportmiddelen zullen steeds schoner worden, de industrie gaat schoner produceren . In de haven zal meer gebruik worden gemaakt van wind- en zonne-energie en van biomassa. En we willen nadrukkelijk de overlast voor de bewoners aanpakken. De haven wordt stiller en schoner in 2030.”
Wat is het grootste obstakel voor de Rotterdamse haven?
„De bereikbaarheid van de regio Rijnmond. De A15 wordt nu verbreed, maar de prognoses zijn dat we over tien jaar weer in de file staan. Dat mogen we niet laten gebeuren. De Blankenburgtunnel moet er komen en de A4-Zuid. Een kilometerheffing voor rijden in de spits en de opbrengst daarvan besteden aan de infrastructuur is een goed middel om de regio bereikbaar te houden. Ik zou graag zien dat het kabinet Rotterdam de ruimte geeft dat hier te gaan doen.”