Nederland staat extra lange vrachtwagens toe
DEN HAAG (ANP) – Extra lange en zware vrachtwagens worden in Nederland toegestaan op de weg. Dat maakte minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) donderdag bekend. De minister zegt daarmee vooruit te lopen op Europa, dat internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt.
Uitgebreide proeven tonen volgens de minister aan dat dit type vrachtwagen zuiniger en daarmee goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens. De extra lange en zware vrachtwagens, ook wel LZV’s genoemd, kunnen tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone truck.
Afgelopen jaar reden er in Nederland vierhonderd van deze LZV’s. Door deze vrachtwagens niet langer in een proef maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant hierin te investeren, aldus Schultz.
„Doordat er per LZV meer vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu”, stelt de minister. Zij vindt het dan ook „onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen”.
Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Volgens de minister vrezen tegenstanders van de extra grote trucks dat deze vorm van transport, goederenvervoer over het spoor ontmoedigt. Maar Schultz vindt dat wat dat betreft „water, spoor en weg elkaar vooral moeten aanvullen”.