Alleen oplages Volkskrant en Parool stijgen
AMSTERDAM (ANP) – In een dalende krantenmarkt is de oplage van de Volkskrant vorig jaar met ruim 1,6 procent gestegen naar 262.183 exemplaren. Verder kan alleen Het Parool vergeleken met 2009 een kleine oplagestijging noteren.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde jaarcijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing.
De Volkskrant stapte eind maart vorig jaar over op compactformaat. Andere kranten die vorig jaar een formaatwijziging doorvoerden, lijken daarvan iets minder te profiteren. Het Dagblad van het Noorden, dat sinds ruim een jaar doordeweeks op tabloid verschijnt, zag in 2010 de oplage met bijna 2,8 procent dalen naar 137.813 exemplaren.
De oplage van het Nederlands Dagblad daalde vorig jaar ten opzichte van 2009 met 0,6 procent tot 30.150 exemplaren. De krant verschijnt sinds oktober op berlinerformaat en zag de oplage in het vierde kwartaal wel stijgen.
Alle betaalde kranten gezamenlijk kenden vorig jaar een totaaloplage van 3.442.440 exemplaren. Dat is 1,8 procent minder dan in 2009. De totaal verspreide oplage van de gratis dagbladen (Sp!ts, Metro en De Pers) daalde met 2,6 procent naar 1.111.535 exemplaren.
Het aantal e-papers (digitale abonnementen) steeg vorig jaar met 8,8 procent naar 90.555. De grootste uitschieter met e-papers was NRC Handelsblad met een stijging van 54 procent naar 15.517 webabonnementen. Het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad konden beide 20 procent digitale abonnees bijschrijven. Het Financieele Dagblad verspreidde vorig jaar dagelijks 4037 e-papers.