Economie

Op eigen houtje naar Irak

Nederlandse ondernemers moeten zelf het heft in handen nemen en hun geluk beproeven in Irak.

ANP
6 June 2003 21:45Gewijzigd op 14 November 2020 00:21

Het heeft volgens voorzitter A. Kraaijeveld van de Task Force Irak weinig zin als Nederlandse ondernemingen afwachten of ze orders krijgen via de formele weg, omdat het Amerikaans bureau voor buitenlandse hulp USAID die grotendeels toebedeelt aan Amerikanen en Britten.

„De situatie in Irak doet mij denken aan wat je hoort over hoe Nederland erbij lag na de Tweede Wereldoorlog en de wildwest die ontstond in de opbouwfase. Een ondernemer vertelde mij zojuist niemand te kennen in Irak, daar nooit zaken te hebben gedaan, maar hij koopt straks wel een ticket om er zaken te gaan doen”, stelde Kraaijeveld vrijdag tijdens een bijeenkomst in Rotterdam over de wederopbouw van Irak.

De Task Force Irak is een initiatief van VNO-NCW en het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering. Circa 330 ondernemers waren op de voorlichtingsdag van de werkgroep afgekomen om te horen hoe zij een graantje kunnen meepikken in het opbouwen van een land dat door de oorlog grotendeels in puin ligt.

Nederlandse bedrijven zullen het moeten hebben van het informele circuit en eigen contacten in Irak of het Midden-Oosten. Kraaijeveld, tevens voorzitter van de werkgeversorganisatie FME-CWM voor de metaalelektrosector, wijst erop dat van de 330 geïnteresseerden zeker de helft al eens zaken heeft gedaan in de regio. „Baggeraar Van Oord heeft daardoor al een order binnengehaald.” Ook ziet Kraaijeveld kansen voor bijvoorbeeld Koerdische Turken en Iraakse ondernemers uit Nederland.

In de Iraakse huizen blijkt volgens Kraaijeveld nog verrassend veel geld te zitten. „Er is wel cash. Dat blijkt uit het feit dat sinds het einde van de oorlog ongeveer 60.000 personenauto’s naar het land zijn vervoerd. Ook ontbreekt het de mensen aan van alles en is er dus ook behoefte aan consumentenproducten als auto’s en televisies.”

Maar om die mensen met geld te vinden, moet je volgens Kraaijeveld als ondernemer wel de weg weten in het land. „Als bijvoorbeeld Philips televisies in Irak zou willen verkopen, zou ik ze adviseren te werken met een tussenstation. Verkoop de televisies aan iemand die in het land de contacten heeft en op een normale manier kan betalen, want een infrastructuur van banken kennen ze daar niet meer. Alles gaat cash. Als je spullen zo het land invoert om ze te verkopen, ben je ze wel snel kwijt, maar ook zonder betalen.”

De Task Force wil dit najaar een steunpunt voor het Nederlandse bedrijfsleven in Irak inrichten. Kraaijeveld: „Wel moeten dan voldoende bedrijven bereid zijn daaraan mee te betalen. Ook moet het een stuk veiliger worden in Irak, want voorlopig kun je als duidelijk westers uitziende ondernemer zonder beveiliging niet over straat in Bagdad.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer