Kerk & religie

Dr. Sylvain Romerowski: Elke voorganger moet pal staan voor gezonde leer

STE-FOY-LÈS-LYON – De oproep van de apostel Paulus aan Timotheüs om de gezonde leer te bewaren, is nauw verbonden met de andere oproep – om de goede strijd des geloofs te strijden. Dit betoogde dr. Sylvain Romerowski woensdag tijdens de tweede dag van de Colloque Biblique Francophone, nabij de Franse stad Lyon.

Van een medewerker
28 April 2011 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 14:44
Foto ABC Salles
Foto ABC Salles

„Voor Paulus is die oproep zo belangrijk omdat hij een rechtstreeks verband ziet tussen de gezonde leer en de goede christelijke levenswandel”, aldus dr. Romerowski, „terwijl omgekeerd een afwijken van de zuivere leer onmiddellijk tot een zondige levenswandel leidt.”

Romerowski, wiens grootouders uit Polen kwamen, werd in Parijs geboren en is hoogleraar Oude Testament aan het Bijbelinstituut in Nogent-sur-Marne en gastdocent aan de Vrije Faculteit voor evangelisch-gereformeerde theologie in Vaux-sur-Seine. Tijdens de colloque verzorgt hij drie lezingen over de eerste brief aan Timotheüs.

In zijn lezing woensdag wees hij op het relatief lange verblijf van Paulus in de gemeente van Efeze. „Men zou verwachten dat juist de gemeente van Efeze na een driejarige bearbeiding van de apostel standvastig in de leer zou staan. Daarom is het merkwaardig dat hij bij zijn opvolger Timotheüs zo sterk waarschuwt voor een valse leer en ertoe oproept aan de gezonde leer vast te houden.”

Omdat de geschiedenis zich herhaalt, kunnen al deze vermaningen zo op onze tijd worden toegepast, aldus Romerowski. „Uit de eerste Timotheüsbrief blijkt dat de apostel geen ruimte biedt voor pluriformiteit. Voor de apostel valt er met de waarheid niet te marchanderen en bestaat er slechts één gezonde leer. Iedere voorganger moet pal staan voor deze gezonde leer.”

Romerowski merkte op dat een dergelijke instelling wel heel erg indruist tegen de huidige trend van openheid naar allerlei opvattingen. „Concreet waarschuwt Paulus tegen de „joodse fabels”, die hij als bron van dwaling ziet. Hieronder verstaat hij de spitsvondige speculaties die altijd afleiden van de kern van boodschap.” De inleider scheerde diepzinnige filosofische bespiegelingen over dezelfde kam, omdat beide de menselijke nieuwsgierigheid prikkelen en altijd een kwalijke levenswandel tot gevolg hebben.

In dit verband ziet hij opvallende parallellen met de huidige wetenschappelijke theologiebeoefening. „Veel theologische boeken zijn niet meer dan intellectuele spelletjes met veel vertoon van originaliteit, zonder opbouwende waarde voor de gemeente.”

Christelijke hoop

Dr. Yannick Imbert, als docent apologetiek verbonden aan de Faculté Calvin in Aix-en-Provence, hield een lezing over ”De christelijke apologie”. Uit veel passages in de Bijbel blijkt volgens hem dat daarin niet uitsluitend het genadekarakter van God beschreven wordt, maar dat ook ondubbelzinnig het oordeel Gods moet worden aangezegd.

In de Petrusbrief wordt –naast de componenten genade en recht– het getuigenis van de christelijke hoop ingezet in de apologie. Volgens Imbert is juist de hoop het aanknopingspunt voor de bewoners van de grote steden. „Als een christelijke gemeente een echte gemeenschap uitstraalt, is dat in een verstedelijkte omgeving op zich al een getuigenis van Gods genade en een symbool van de hoop.”

In Ste-Foy-lès-Lyon, nabij Lyon, begon dinsdag de jaarlijkse Colloque Biblique Francophone, die tot en met morgen duurt. Deze krant doet viermaal verslag. Morgen deel 3.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer