Economie

Nederlander nonchalant met rekeningen

DEN BOSCH (ANP) – De Nederlandse consument is beter van betalen dan een jaar geleden en bedrijven hebben dan ook minder vaak een incassobureau in de arm genomen. Maar veel mensen zijn wel slordig met het betalen van rekeningen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat deurwaardersorganisatie GGN woensdag heeft gepubliceerd.

27 April 2011 10:05Gewijzigd op 14 November 2020 14:42

In totaal 6 procent van de mensen kreeg de afgelopen twaalf maanden te maken met een incassobureau. Een jaar eerder was dat nog 10 procent. Het aantal mensen dat bezoek kreeg van een deurwaarder daalde van 4 naar 2 procent.

De financiële situatie van de consument is verbeterd. Het aantal mensen dat nooit rood staat is gestegen van 36 naar 40 procent. Wel heeft nog steeds 10 procent van de ondervraagden een betalingsachterstand, maar het gemiddelde bedrag is gedaald tot 676 euro. Een jaar geleden was dat nog 817 euro.

Vier op de tien mensen betalen een rekening wel eens te laat. Dat gebeurt vaker doordat zij het gewoon vergeten (42 procent) dan doordat zij te weinig geld op hun rekening hebben staan (31 procent). Mensen zijn dit jaar vooral slordiger geworden met het betalen van de huur of de hypotheek. Vergat vorig jaar 4 tot 5 procent dat wel eens, nu is het 16 procent.

In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is het betaalgedrag slechter dan gemiddeld. Bijna een op de vijf (19 procent) inwoners heeft betaalproblemen. Landelijk is dat 12 procent.

Voor het onderzoek naar het betaalgedrag heeft GGN net als voorgaande jaren gebruikgemaakt van het online panel van Motivaction. Ruim 2600 mensen tussen de 15 en 65 jaar hebben eraan meegewerkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer