Economie

Wat is de impact van sociale media en vergelijkingssites op organisatiestructuren?

AMSTERDAM – Sociale media veranderen de wereld en de arbeidsmarkt. Daarvan zijn inmiddels veel mensen doordrongen, getuige het aantal congressen en boeken dat rond dit thema belegd en geschreven wordt. Hoe organisaties er in de prakijk mee moeten omgaan blijft lastig, vooral voor oudere werknemers.

14 April 2011 07:59Gewijzigd op 14 November 2020 14:32
Foto ANP
Foto ANP

Dat bleek woensdag tijdens een bijeenkomst over sociale media en nieuw leiderschap in Amsterdam, georganiseerd door uitzendbureau voor 45-plussers Oudstanding. Een van de sprekers was Menno Lanting, auteur van het boek ”Connect!”, dat onlangs Managementboek van het Jaar 2011 werd en handelt over de impact van sociale netwerken op organisaties.

De toekomst verandert ingrijpend, stelt Lanting. Samen met de jonge generatie, de ”digital natives” –de ‘digitale autochtonen’ die min of meer achter de computer worden geboren– moet de oudere garde straks het werk doen. De vraag is of die hen nog kan bijbenen. Volgens Lanting is het kennisniveau van de gemiddelde onderneming op dit gebied behoorlijk laag.

Lanting lardeert zijn betoog met een anekdote over zijn neefje Kasper dat middagenlang zit te gamen op z’n Xbox. „Ga toch naar buiten”, zegt z’n moeder, „met je vriendjes spelen.” „Ik bén met mijn vriendjes aan het spelen”, zegt Kasper. Lanting: „Dat waren vriendjes uit Azië, Zuid-Amerika, overal vandaan. Hij zat met hen, in het Engels nota bene, te chatten over de samenstelling van een voetbalteam. Dat deed ik dus niet toen ik elf was.”

Een andere heftige ontwikkeling is dat bedrijven tegenwoordig niet meer op de traditionele manier gezaghebbend zijn. Lanting: „Vroeger vertrouwden mensen op instanties, grote bedrijven, de overheid, merken. Maar sinds drie jaar vertrouwen we het meest op wat mensen uit een groep van gelijkgestemden van iets vinden.” En die zogeheten ”peer groups” concentreren zich op sociale netwerksites en vergelijkingssites. Lanting: „We bezoeken massaal iens.nl, kieskeurig.nl, hotels.nl en werkspot.nl.”

Dergelijke sites zijn niet zomaar een bevlieging en niet alleen voorbehouden aan kokende en recreërende hobbyisten. „Achmea is bezig met een sociaal systeem waarbij mensen online kunnen aangeven wat ze van hun huisarts of apotheek vinden.” En op de site companyrating.nl kunnen werknemers hun werkgever beoordelen op sfeer, werkdruk, vrijheid, inhoud en beloning.

De digitalisering en de sociale media zorgen er kortom voor dat we ons op dit moment in een informatiedemocratie bevinden. Alles is openbaar, zegt Lanting. De impact van WikiLeaks is niet van voorbijgaande aard. „Ondernemingen zouden daarmee moeten rekenen, in plaats van kritisch te oordelen.”

Nu vrijwel alles openbaar is of kan komen, kan een onderneming maar het beste zelf een open houding aannemen, meent de internetstrateeg. „Ik sprak onlangs Jeroen Versteeg van Sogeti (een van de grotere it-dienstverleners in Nederland, EvdB) en zijn management gaat er nu van uit dat alles wat zij doen en beslissen binnen vijf minuten online kán staan.”

Dat is heftig en het dwingt een bedrijf om vreselijk goed na te denken over de strategische beslissingen die het wil nemen, maar het is volgens Lanting een verstandiger besluit dan reageren zoals de directeur van een ander bedrijf, die na een lezing van Lanting met rood aangelopen hoofd uitbarstte: „We moeten dat hele internet meteen afschaffen!”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer