Binnenland

Superbus zoeft over vliegveld Valkenburg

KATWIJK (ANP) – Hij kan wel 250 kilometer per uur, maar als de superbus voorbij rijdt hoor je alleen de wielen. Op het terrein van het voormalige vliegveld Valkenburg werd maandag het geesteskind van Wubbo Ockels gepresenteerd.

4 April 2011 14:40Gewijzigd op 14 November 2020 14:22
Wubbo Ockels voor de Superbus. Ockels en zijn team maken maandag op vliegbasis Valkenburg een testrit met de Superbus, een volledig elektrische bus waar de oud-astronaut samen met wetenschappers al jaren aan werkt.  Foto ANP
Wubbo Ockels voor de Superbus. Ockels en zijn team maken maandag op vliegbasis Valkenburg een testrit met de Superbus, een volledig elektrische bus waar de oud-astronaut samen met wetenschappers al jaren aan werkt. Foto ANP

„Over vijf à tien jaar rijdt hij in Nederland”, verwacht Ockels. Het voertuig rijdt op elektriciteit, is 15 meter lang, 2,5 meter breed en 1,65 meter hoog. Er passen 23 passagiers in en een bestuurder.

„Vooral onze snelheid maakt ons rendabel”, zei maandag ingenieur Joris Melkert van de TU Delft. „Door de hoge snelheid kunnen wij meer passagiers per kilometer per uur vervoeren”. Een kaartje voor de superbus gaat ongeveer evenveel kosten als een treinkaartje, beloven de ontwikkelaars.

Het is de bedoeling dat de bus gaat rijden op een speciale rijstrook naast de autosnelweg. „Maar we werken niet met stations”, zei Ockels maandag. „Ik woon niet op station A en werk niet op station B. Openbaar vervoer moet makkelijker dan dat”.

Het idee is dat de superbus op aanvraag passagiers ophaalt, naar de snelweg rijdt, op zijn speciale rijstrook voorbij het andere verkeer zoeft, en vervolgens mensen afzet in de buurt van hun bestemming.

De superbus is ontwikkeld door specialisten van de TU Delft. De hoofdontwikkelaar is een Italiaanse ingenieur die oorspronkelijk uit de Formule 1-wereld komt. Het team werkt momenteel aan een voorstel voor het noorden van het land. Ze willen de superbus daar laten rijden tussen Drachten, Groningen en Hoogeveen.

„Maar eerst gaan we naar Dubai”, aldus Ockels. Daar wordt de superbus gepresenteerd op een tweejaarlijkse beurs over openbaar vervoer. Er zou interesse zijn vanuit de overheid in Dubai om de superbus daar te laten rijden. „De Emiraten zouden een prachtige springplank zijn voor de Nederlandse markt. Procedures gaan er veel sneller. Als de superbus daar gaat rijden, is de weg naar de Nederlandse markt een stuk korter”, hoopt Ockels.

De ontwikkeling van het eerste prototype heeft dertien miljoen euro gekost en is bekostigd door de Nederlandse overheid, de TU Delft, Connexxion en een aantal andere bedrijven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer