Koude winter en crisis laten tuin bloeien
RIJSWIJK (ANP) – De strenge winter van begin vorig jaar deed Nederlanders zo naar de lente snakken dat zij een recordbedrag aan tuinplanten uitgaven. In totaal staken zij voor bijna 1,3 miljard euro aan nieuwe planten in de aarde, 7 procent meer dan in 2009.
Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau GfK uitvoerde onder tienduizend mensen in opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw.
Niet alleen de koude wintermaanden stuwden de omzet van bloemen en planten. Volgens Tuinbranche Nederland speelde de nasleep van de recessie ook een rol. „In tijden van laagconjunctuur en onveiligheid steken mensen meer aandacht in de inrichting van hun huis en tuin”, zei een woordvoerster. In plaats van etentjes buiten de deur en vakanties is het beduidend goedkoper om het thuis en in de tuin gezellig te maken met wat planten en bloemen.
Tuincentra zagen de totale omzet vorig jaar echter licht dalen tot 4,1 miljard euro, terwijl dit bedrag het voorgaande jaar op 4,2 miljard euro lag. Dat verschil komt vooral doordat tuinierend Nederland minder geld stak in nieuwe schuttingen en ander groot onderhoud. Wat daarbij meespeelt is dat een grote storm in 2009 zo veel vernielingen aanrichtte, dat mensen grote investeringen in hekken en afrasteringen juist in dat jaar deden.
Nu Nederland weer is opgekrabbeld uit de crisis, hoopt de branche dat mensen dit jaar grotere uitgaven gaan doen aan hun tuin, zoals aan onderhoudsmateriaal. Want crisis of niet, mensen moeten toch hun tuin onderhouden. Ook denkt de sector dit jaar te kunnen profiteren van duurzame en milieubewuste trends. „Groene en gezonde producten zijn heel erg in trek. Je merkt dat mensen steeds meer kiezen voor het kweken van eigen groente en fruit”, zei de woordvoerster van de tuinbranche.