Opinie

Verhoging van snelheid op snelweg zinloos

Verhoging van de maximumsnelheid leidt tot milieuvernietiging en geldverspilling, betoogt Willem Verhaak.

17 February 2011 10:24Gewijzigd op 14 November 2020 13:44
Foto ANP
Foto ANP

De VVD staat graag te boek als dé bewaarder van de schatkist. Het is dan ook onbegrijpelijk dat juist deze partij de verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen tot hoogste prioriteit heeft verheven. Het is niets meer dan peperduur populisme.

De kritiek op de plannen probeerde minister Schultz van Haegen deze week te pareren met de optimistische mededeling dat verhoging van de maximumsnelheid nauwelijks effecten zou hebben op de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast. Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter dat op de A58 bij Tilburg een snelheidsverlaging van 120 naar 80 kilometer per uur de luchtvervuiling met maar liefst 18 procent heeft verminderd. Daar komt bij dat de minister zich beroept op berekeningen en niet op metingen. Kortom, tegenstrijdige resultaten en een gammele onderbouwing.

Als op een derde van de snelwegen –zoals de minister belooft– de maximumsnelheid van 80 naar 100, van 100 naar 120 of van 120 naar 130 km per uur wordt verhoogd, zijn de gevolgen fors. Kort gezegd: meer vervuiling, meer herrie en meer verkeersslachtoffers.

Met name de verhoging van 120 naar 130 km per uur hakt er in. Want de luchtweerstand neemt onevenredig toe met de snelheid. Bij hoge snelheden maken motoren hogere toeren. Gevolg: 10 procent meer CO2-uitstoot en een nog snellere toename van de uitstoot van stikstofdioxide. Zo wordt een groot deel van de klimaatwinst die met belastingvoordelen voor zuinige auto’s is geboekt, tenietgedaan. Pure geldverspilling.

Om te voorkomen dat de normen voor geluid en luchtvervuiling worden overschreden, zijn verder veel investeringen nodig: meer of hogere geluidswallen en maatregelen om de verslechterende luchtkwaliteit te compenseren. Volgens het Planbureau van de Leefomgeving kunnen die kosten oplopen tot enkele miljarden euro’s in de periode tot 2020. Daar komen nog de kosten bij van snellere slijtage van het wegdek, de soms noodzakelijke verlenging van invoegstroken en wisselstroken, verbreding van wegvakken (met name bij snelheidsverhoging van 80 naar 100 km per uur) en meer signaleringssystemen. Om maar niet te spreken over het toenemend aantal ongelukken, waardoor de automobilist hogere verzekeringspolissen tegemoet zal zien.

Blijkbaar is het de VVD en PVV dit allemaal waard. Want de auto moet ruim baan krijgen: extra investeringen in asfalt en honderden miljoenen aan bezuinigingen op het openbaar vervoer in de Randstad. Wij willen dat juist omdraaien. Moderne en comfortabele metro’s, lightrail, treinen en bussen. Verder kunnen aantrekkelijke fietssnelwegen voorkomen dat het vele lokale en regionale verkeer op de ringwegen van de grote steden files en milieuschade veroorzaken.

De auteur is campagneleider verkeer bij Milieudefensie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer