Duurder Heinekenbier en nieuwe merken
AMSTERDAM (ANP) – Bierbrouwer Heineken gaat ook in Europa de prijzen van zijn bier verhogen. De hogere prijzen voor grondstoffen wil het concern doorberekenen aan zijn klanten. Het concern zal dit jaar ook nieuwe merken op de Europese markt brengen.
Heineken gebruikt verschillende grondstoffen: van mout en hop voor bier tot olie en aluminium voor de blikjes. Het bedrijf verwacht dat de prijzen voor deze grondstoffen in 2011 met „een laag enkelcijferig percentage” zullen stijgen en het concern denkt deze verhoging te kunnen opvangen door de prijs van bier te verhogen.
De bierbrouwer wil in alle regio’s waar hij actief is, de prijzen verhogen. Wel is er volgens topman Jean François van Boxmeer een verschil in niveau van verhoging. „In sommige regio’s is het lastiger dan in andere om de prijzen te verhogen.”
In Europa wil Heineken bovendien meer geld gaan uitgeven aan marketing voor onder meer het eigen, gelijknamige merk. Ook nieuwe merken zoals Desperados en Strongbow-cider zullen de Europese markt opkomen, meldde het concern.
In Europa, maar ook in de Verenigde Staten, heeft Heineken last van consumenten die de duurdere Heinekenbiertjes inruilen voor goedkopere varianten. Bovendien komen er geen bierdrinkers bij. Heineken verwacht in deze markten wel een verbetering van het economisch klimaat, maar blijft voorzichtig over de groeikansen. „Het terughoudende consumentengedrag zal naar verwachting aanblijven door de effecten van bezuinigingen en hoge werkloosheid.”
Ook gaat Heineken door met kostenbesparingen, met name in Europa. De besparingen zullen wel lager zijn dan de 280 miljoen euro die Heineken in 2010 wist te realiseren.