Bedrijven letten niet zo op gevolgen SARS
De top van het Nederlandse bedrijfsleven wapent zich nauwelijks tegen mogelijk economische gevolgen door SARS.
De vijftig grootste ondernemingen in ons land houden zich vooralsnog alleen bezig met de gezondheidsrisico’s van de besmettelijke longziekte, die vooral in het Verre Oosten slachtoffers maakt. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek door de juridisch adviseurs van Baker & McKenzie.
Van de vijftig grootste bedrijven (op basis van omzet) heeft ruim tweederde maatregelen tegen de luchtwegziekte getroffen. Van de zestien ondernemingen die dat niet hebben gedaan, geven tien als reden op dat zij geen contact hebben met bedrijven in de met SARS besmette gebieden.
„Eigenlijk zijn alleen maatregelen getroffen wegens de gezondheidsrisico’s. De eerste reactie is natuurlijk een emotionele: hoe bescherm ik mijn personeel”, aldus internationaal partner J. Vlijmen van het advocatenkantoor. Volgens hem onderschatten de bedrijven de gevolgen van de beperktere reis- en leveringsmogelijkheden vanuit het Verre Oosten. „Wordt straks wel op tijd de zomercollectie aangeleverd door de leveranciers van textielbedrijven?”
Volgens Vlijmen nemen vrijwel alleen toeristische bedrijven, de luchtvaart en evenementenorganisaties maatregelen. „Uit ervaring weten zij dat ze bij dit soort internationale gebeurtenissen altijd als eerste worden getroffen.”
De meeste bedrijven besloten tot nu toe in reactie op SARS het reizen naar, vanuit en door besmette gebieden te beperken. Achttien van de grootste Nederlandse ondernemingen stelden zelfs een reisverbod in, tenzij kan worden aangetoond dat een zakentrip essentieel is.
Volgens directeur D. Overbosch van de TravelClinic Havenziekenhuis in Rotterdam, die grote ondernemingen adviseert over mogelijke SARS-maatregelen, zijn er verschillende reacties. In de bankensector is sprake van „emotiemanagement”, omdat daar werknemers bij terugkomst uit de besmette gebieden gedwongen worden enkele dagen thuis in quarantaine te zitten. „Daarmee verplaats je het probleem en creëer je paniek in het gezin. Akzo Nobel reageert bijvoorbeeld nuchterder. Dat komt misschien doordat het bedrijf affiniteit heeft met gezondheidszorg door zijn farmacietak.”