Energieklant switcht minder
BAARN (ANP) – Het afgelopen jaar zijn minder mensen van energieleverancier veranderd dan het jaar ervoor. Dat bleek donderdag uit cijfers die Energie Data Services Nederland (EDSN) desgevraagd verstrekte. Stapte in 2009 nog 11,6 procent van de mensen over van energiebedrijf, vorig jaar is dat teruggelopen tot 10,4 procent, wat neerkomt op ongeveer 780.000 huishoudens.
De daling is opmerkelijk omdat de concurrentie op de energiemarkt juist is toegenomen. Waarschijnlijk heeft het te maken met de inwerkingtreding van het Bel-me-niet register in oktober 2009 waardoor energiebedrijven, net als alle andere bedrijven, niet meer zonder toestemming mensen telefonisch mogen benaderen om ze als klant te werven. Consumenten kunnen sinds juli 2004 veranderen van energiemaatschappij.
Tot dusver zat er een stijgende lijn in het aantal overstappers. De grootste motivatie voor mensen om te wisselen van energieleverancier is de prijs. „Het is geen luxegoed, je kan het niet aantrekken”, zei een woordvoerster van Nuon. „Het onderscheid zit in het soort contracten en de service. Het eindproduct is identiek.”
Volgens de Consumentenbond is de energiemarkt ondanks de daling nog steeds een van de sectoren waarin het meest wordt overgestapt. „In het begin waren de mensen huiverig en waren er ook veel administratieve toestanden”, aldus een woordvoerster. Wel loont het volgens de bond zeer de moeite om over te stappen. „Maar het is nog steeds geen leuke klus.”
Een paar jaar geleden kon je bij een andere leverancier nog 450 euro per jaar goedkoper uit zijn. Door de hevigere concurrentie is dat teruggelopen tot 200 tot 300 euro. De Consumentenbond waarschuwt voor zogenoemde ‘actietarieven’ zoals van de Nederlandse Energie Maatschappij. „Nadat het lage instaptarief is verstreken, kan het gewone energietarief behoorlijk hoger zijn dan dat van andere aanbieders.”
De Consumentenbond onderzoekt jaarlijks de tevredenheid van mensen over hun leveranciers en over het overstappen. Uit dat onderzoek over dit jaar komt naar voren dat 81 procent van de mensen die zijn overgestapt tevreden zijn. De bond promoot het overstappen ook via de eigen energievergelijker. „Om er leden mee te winnen maar ook om mensen een echt betrouwbare vergelijking te bieden.”