Credeo: verzekering voor refopubliek
HOEVELAKEN – Christelijke zorgpolissen bestaan al langer. Sinds kort is er ook een schadeverzekering speciaal voor het reformatorische publiek. Onder de naam Credeo brengen vijf tussenpersonen het product op de markt. Z&P adviesgroep is initiatiefnemer van de refopolis.
Jan-Willem van de Poppe en Remco Zetzema liepen al een tijd met het idee om verzekeringen toegesneden op het reformatorische publiek op de markt te brengen. Sinds 1 januari 2010 zijn ze eigenaar van Z&P adviesgroep in Hoevelaken, actief in onder meer hypotheken, verzekeringen en pensioenen. Ze raakten in gesprek met verschillende verzekeraars. Uiteindelijk gingen ze in zee met National Academic – een „christelijke schadeverzekeraar die goed begreep wat wij wilden”, zegt Van de Poppe.
Het label Credeo omvat verschillende verzekeringen: onder meer voor de auto, de inboedel en het woonhuis. „Als een klant een pakket van minimaal vier verzekeringen afsluit, krijgt hij 10 procent korting vergeleken met zijn vorige verzekeraar, die kan oplopen tot 25 procent na drie jaar”, aldus Van de Poppe, die net als zijn compagnon lid is van een van de reformatorische kerken.
Credeo kan die korting geven omdat de reformatorische doelgroep een hoge moraliteit heeft, aldus Van de Poppe. „Reformatorische mensen claimen minder snel dan anderen; ze zien schade vaker als ”eigen schuld”. Ook vragen ze vaak om een afwijkende dekking. Zo willen sommigen dure boeken, een orgel of andere instrumenten verzekeren. Bij andere verzekeraars is dat soms moeilijk. Of ze willen een dekking voor zeven inzittenden in plaats van vijf bij hun autoverzekering.”
Medio januari sloot Z&P adviesgroep de eerste Credeopolis af, die per 1 februari ingaat. Van de Poppe: „Wij richten ons op positief christelijk denkenden, mensen die positief omgaan met het christelijk geloof. Wij toetsen dat door simpelweg te vragen naar de kerkgang. National Academic eist dat van ons. Iemand die alleen met Kerst naar de kerk gaat, kan bij ons geen Credeopolis afsluiten.”
Credeo doneert per verzekerde 2,50 euro aan verslavingskliniek De Hoop. Z&P adviesgroep geeft per polis hetzelfde bedrag aan hulporganisatie Woord en Daad.
Is dat niet gewoon om klanten te lokken?
„Ja en nee. Z&P adviesgroep hanteert Bijbels normen en waarden. Dat houdt in dat we ook aan onze naasten denken. Wij willen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteraard gaat het ons ook om het binden van klanten.”
De naam ”Credeo” is een samenvoeging van ”credo” (ik geloof) en ”Deo” (God). National Academic bedacht de naam.
Moet je de naam van God koppelen aan een verzekeringsproduct?
„Ik zie niet in wat er fout is met verzekeringen. Wij verzekeren financiële risico’s die mensen niet kunnen dragen. De naam Credeo dekt de lading. Het is een getuigenis. Het geloof in God is uitgangspunt bij dit product.”