Jongere kiest liever chips dan fruit
WAGENINGEN – Een ongezonde snack heeft onbewust een grotere aantrekkingskracht op jongeren dan een gezonde versnapering.
Dat blijkt uit een publicatie van onderzoekers van Wageningen Universiteit in het deze week verschenen tijdschrift Food Quality and Preference.
Al langer is bekend dat mensen producten in hun bezit hoger waarderen dan producten die zij nog niet hebben. De onderzoekers wilden weten of dit ook opgaat voor voedingsmiddelen. En of er verschil is tussen hechting aan een ongezonde en aan een gezonde snack.
Gedurende twee jaar deelden zij op zo’n veertig scholen een ongezonde of gezonde snack uit. De helft van de klas kreeg fruit, de andere helft een zakje chips of een Mars. Vervolgens kregen de scholieren de tijd om aan dit geschenk te hechten: ze moesten een vragenlijst over het product invullen. Daarna werd hun gevraagd de traktatie te ruilen. Scholieren met de ongezonde snack bleken daartoe minder geneigd dan scholieren met een appel of sinaasappel.
Wanneer scholieren zelf een product mochten uitkiezen, koos 60 procent voor een Mars of een zakje chips. Maar los van deze voorkeur is de hechting aan de ongezonde snack nog steeds groter dan de hechting aan de gezonde snack, aldus onderzoekster Leonie Cramer. „Blijkbaar spelen allerlei onbewuste emotionele processen een grote rol.”
Voor het stimuleren van een gezonde voedingskeuze denkt Cramer dat het belangrijk is hiermee rekening te houden. „Kantines zouden bijvoorbeeld moeten proberen een gezond standaardmenu aan te bieden of een gezondere standaardsnack, zodat de makkelijke keuze voor de consument ook een gezonde keuze is.”