Zeeuwse havens zelfstandig verder
TERNEUZEN (ANP) – De Zeeuwse havens in Terneuzen en Vlissingen zijn vanaf volgende week geen overheidsbedrijf meer. Zeven jaar na de verzelfstandiging van de haven van Rotterdam is de Zeeuwse haven de tweede. Vijf vragen aan havenbaas Hans van der Hart.
Wat verandert er in de Zeeuwse haven?
De twee businessunits Vlissingen en Terneuzen worden samen één NV. Er was een algemeen bestuur dat bestond uit de provincie Zeeland en de drie gemeenten Terneuzen, Vlissingen en Borsele. Dat wordt nu de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). Ik ben zelf directeur en tussen mij en de AVA komt een Raad van Commissarissen (RvC). Die ziet toe en adviseert het bedrijf. Er is daar nog één plek vacant. Dat kan nog twee weken duren, maar ook twee maanden.
De haven in Moerdijk besloot in november verzelfstandiging uit te stellen, omdat er te veel financiële onzekerheden zijn. Dat geldt niet voor Zeeland?
De crisis maakte het onmogelijk om onze leningenportefeuille van een kleine 500 miljoen direct bij een bank onder te brengen zonder garanties van de vier aandeelhouders. Daarom houden we een gemeenschappelijke regeling. Die bouwen we tot 2028 af. Nieuwe projecten financieren we wel zelfstandig. Moerdijk wilde volledige verzelfstandiging doorvoeren, zonder overheidsgaranties. Dat bleek onmogelijk. Een tussenstap als hier was in Moerdijk ongewenst.
Groningen wil ook zelfstandig worden.
Daar doen ze het anders dan hier. Minder goed, zeg ik dan. Daar gaan de huidige bestuursleden in de Raad van Commissarissen zitten. Dan heb je in de AVA en in de RvC dezelfde mensen zitten. Wij krijgen hier in de RvC professionals die verstand hebben van hoe een haven werkt. Een politicus die wethouder wordt en daardoor de haven er ook bij moet doen, is niet per se iemand met kennis van een haven.
Hoe zit het de plannen voor de Westerschelde Container Terminal, het paradepaardje van de Zeeuwse haven?
We hebben gemerkt dat er interesse is. De containermarkt doet het goed, maar de vraag is hoe lang dat goed blijft gaan. Een bedrijf moet zich voor zestig jaar committeren. Ik kan me voorstellen dat bedrijven nog niet direct hun handtekening zetten en nog even kijken of het zo goed blijft gaan met containeroverslag. Het is niet denkbeeldig dat we komend jaar al een partner vinden voor de exploitatie.
Blijft werkgelegenheid het speerpunt van Zeeland Seaports?
In het verleden keken we primair naar werkgelegenheid. Economische bedrijvigheid komt nu op één, met een bepaald rendement. Uit economische bedrijvigheid komt werkgelegenheid voort. Uiteindelijk is dat nog steeds belangrijk.