Dodental in luchtvaart iets gedaald
AMSTERDAM – Bij vliegtuigongevallen zijn het afgelopen jaar wereldwijd 816 mensen omgekomen. Dat is iets minder dan het jaarlijkse gemiddelde, dat op 830 doden ligt. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers over 2010 die het NLR-Air Transport Safety Institute (NLR-ATSI) gisteren publiceerde.
De organisatie, die zich inzet voor de veiligheid van het vliegverkeer, stelt dat 2010 wat de vliegveiligheid betreft „een gemiddeld jaar was.” Wereldwijd zijn er 152 ongevallen met commerciële vluchten gemeld, waarvan 26 met fatale gevolgen voor de inzittenden. De afgelopen tien jaar vonden jaarlijks gemiddeld 135 ongevallen plaats, waarvan 28 met dodelijke afloop. Van de 26 dodelijke ongevallen in 2010 gebeurde er één in Europa.
De kans op een dodelijk ongeval in 2010 was vergelijkbaar met het gemiddelde over de laatste drie jaar. Per 1,5 miljoen vluchten heeft er gemiddeld één dodelijk ongeval plaats.
Overigens gebeurde er vanochtend een dodelijk vliegtuigongeluk boven Rusland. Ten zuiden van Moskou stortte een groot militair vliegtuig neer. Alle elf inzittenden kwamen daarbij om, meldde het Russische persbureau ITAR-TASS vanochtend op basis van informatie van lokale autoriteiten. De elf inzittenden waren allen piloten; aan boord bevonden zich een voltallige bemanning en een reservebemanning. Het transportvliegtuig was een Antonov An-22, ’s werelds grootste type propellervliegtuig.
Het grootste vliegongeval in het afgelopen jaar betrof een toestel van Air India Express dat van de baan schoot tijdens de landing op de luchthaven van Mangalore-Bajpe, India. Hierdoor kwamen 158 mensen om het leven.
Een ander ernstig ongeluk gebeurde met een A330 van Afriqiyah Airways, waarbij 103 mensen omkwamen, voornamelijk afkomstig uit Nederland. Het toestel kwam tijdens de nadering van de luchthaven van Tripoli voor de baan terecht. Bestuursvoorzitter Sabri Shadi van Afriqiyah Airways voorspelde eerder dit jaar dat de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaak pas in de loop van 2011 wordt verwacht.
NLR-ATSI constateert dat vogelaanvaringen wereldwijd een probleem blijven voor de vliegveiligheid. Naar schatting zijn er het afgelopen jaar wereldwijd meer dan 20.000 van zulke aanvaringen geweest. Een beperkt aantal daarvan heeft tot serieuze problemen geleid. In Nederland was dat het geval met een B-737 van Royal Air Maroc die na de start op Schiphol een aantal ganzen had geraakt.
Een rechtbank in Rio de Janeiro (Brazilië) heeft gisteren bepaald dat luchtvaartmaatschappij Air France de nabestaanden van een Braziliaans slachtoffer van de ramp met een Airbus A330 540.000 euro smartengeld moet betalen. Het toestel stortte in juni 2009 in de Atlantische Oceaan, tijdens een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs.