Winterweer stuwt omzet warenhuis
AMSTERDAM (ANP) – Het koude winterweer heeft de warenhuizen de afgelopen weken geen windeieren gelegd. Vooral de bestellingen via internet stegen aanzienlijk, waarbij winterkleding de boventoon voerde.
V&D zag de afgelopen week zelfs een verviervoudiging van de online omzet. Vooral partymode en winterkleding gingen als warme broodjes over de toonbank, aldus de warenhuisketen. Ook was er een run op accessoires als sjaals en handschoenen.
Over het hele jaar steeg het onlineresultaat van V&D ook sterk met een omzetgroei van 250 procent vergeleken met het jaar daarvoor. De warenhuisketen heeft het assortiment van de site flink uitgebreid en de gebruiksfuncties verbeterd. De omzet kreeg de afgelopen week een extra stimulans van de kerstaankopen. Behalve partymode, kochten klanten veel iPods , e-readers, accessoires voor elektronische gadgets en boeken.
Ook C&A zegt „heel tevreden” te zijn over de verkopen in de decembermaand. Hoewel deze keten geen cijfers wil geven, profiteerde het warenhuisconcern ook van een sterke vraag naar winterkleding, aldus een woordvoerster. Tegelijk deden veel klanten inkopen voor de kerst, vooral dvd’s en boeken waren gevraagd.
Bij de Hema vloog het thermo-ondergoed eind november al de winkels uit. Toegenomen bestellingen zag de warenhuisketen ook via de online-shop. Hema kreeg verder meer verzoeken voor thuisbestellingen tijdens de winterweken. „Deze namen zeker met 10 tot 20 procent toe”, zei een woordvoerster. Deels is dat toe te schrijven aan de gladde wegen, maar ook aan een recente actie met wijn.