Covini C6W: Snoeihard op zes wielen
Hoe exclusief een Ferrari, Lamborghini, Bentley of Rolls-Royce ook is, het blijft een auto op vier wielen. Dat moet beter kunnen, dacht Ferruccio Covini. Zijn Covini C6W heeft er zes, standaard. De klant hoeft de dubbele voorwielen niet aan te kruisen als extra optie op de sportwagen.
De sportautofabrikant ziet louter voordelen in een wagen met vier voorwielen: de auto remt beter, rijdt comfortabeler en ligt veel stabieler op de weg. De bolide blijft goed op koers in snel genomen bochten, hij schuift niet weg over de voorwielen omdat het even te hard ging. Ook aquaplaning behoort met dubbele voorwielen tot het verleden.
Mocht het onverhoopt toch een keer misgaan, dan fungeert de dubbele vooras als kreukelzone.
Het onderhoud van de C6W loopt, zoals bij sportwagens doorgaans het geval is, behoorlijk in de papieren. Nieuwe banden, remblokjes, remschijven, schokbrekers zijn voor dit type auto’s altijd al prijzig. Bij de C6W gaat het dan wel om zes wielen tegelijk.
De Italiaan deed het rustig aan met de ontwikkeling van zijn zeswielige bolide. Het plan om er een te bouwen ontstond in 1976, toen een zeswielige raceauto van de Britse fabrikant Tyrrell successen boekte op het circuit.
Die prestaties gaven Covini inspiratie om aan de slag te gaan met een eigen ontwerp. Daarvoor richtte hij in 1978 het bedrijf Covini Engineering op. De eerste C6W stond echter pas in 2004 te pronken op de Autosalon van Genève.
Toch had Covini in de tussentijd niet stilgezeten. Hij experimenteerde bijvoorbeeld met dieselmotoren in sportauto’s. De Covini B24 Turbocooler haalde daarmee in 1981 een topsnelheid van ruim 200 kilometer per uur, een unicum in een tijd dat dieselmotoren bijna uitsluitend in vrachtauto’s en tractoren voorkwamen.
Het uit aluminium buizen bestaande frame van de Covini C6W is bekleed met carrosseriedelen van glasvezel en koolstofvezel. De zeswieler weegt daardoor slechts 1150 kilogram, minder dan een Volkswagen Golf.
De Covini heeft een moderne achtcilinder van Audi achter de voorstoelen liggen met 440 pk die de achterwielen aandrijft. De tweezitter haalt daarmee een topsnelheid van 299 kilometer per uur. Helaas kan er slechts één passagier mee.
Intussen heeft de Italiaan nog geen haast om zijn opvallende bolide op de markt te brengen. Zijn exclusieve zeswieler neemt hij naar verluidt volgend jaar in productie, maar dat is nog niet eens zeker. Covini Engineering zal naar verwachting eerst een heel kleine serie van zes tot acht voertuigen bouwen. De klant zal daarvoor een astronomisch bedrag moeten neertellen. Maar die rijdt dan wel een zeer exclusieve sportwagen.
Extra stoelen staan niet op de optielijst.