Vanaf maart eerste wegen naar 130 km
DEN HAAG (ANP) – Vanaf maart volgend jaar kan op enkele snelwegen de maximumsnelheid worden verhoogd naar 130 kilometer per uur. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen woensdagavond in de Tweede Kamer gezegd tijdens de behandeling van haar begroting.
VVD en PVV stelden eerder deze week dat de limiet al in januari omhoog moet kunnen. „Ik ga gedegen maar voortvarend aan de slag”, zei de VVD-bewindsvrouw daarop. De hogere limiet wil ze op de betreffende wegdelen duidelijk maken door experimenten met het aangeven van de snelheden op de matrixborden boven de weg.
De minister noemde nog niet welke wegdelen haar voor ogen staan. Wel stelde ze dat ze goed zal kijken naar aspecten van geluidsoverlast en milieuvraagstukken. Naar alle eisen zoals die in het regeerakkoord en in de wet staan.
„Een hogere snelheid levert een kortere reistijd op, tot maximaal 8 procent”, schetste Schultz. „Maar het gaat me ook om iets anders. Velen van u delen die ervaring vast. Je bent ‘s avonds of midden op de dag onderweg. Het is niet al te druk. Dankzij het intensieve bouwprogramma van het rijk zijn vier rijbanen beschikbaar. Ruimte genoeg. En dan mag je maar 120. Dat is iets wat veel automobilisten niet begrijpen. Temeer daar in veel landen om ons heen, zoals Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Denemarken, harder gereden mag worden dan hier”, legde de minister haar beleidskeuze uit.
De minister noemde de plannen die Kamerleden eerder deze week aandroegen om een tolbrug aan te leggen tussen Amsterdam en Almere interessant. Onder meer pensioenfondsen hebben aangegeven er belangstelling voor te hebben, zei Schultz. Wel wil zij in eerste instantie kijken of zo’n brug via een gewone constructie, dus zonder tol, kan worden gerealiseerd. Ook zei ze dat de opties die er nu liggen zeer kostbaar zijn.
Een tolweg door het Groene Hart, de A3 (Amsterdam-Rotterdam), sloot ze niet uit. Ze wil eerst kijken naar de verkeerskundige meerwaarde van „zo’n A3”, maar ze wees op het feit dat er rond dat gebied ook andere infrastructurele projecten in voorbereiding zijn. Dat moet allemaal in samenhang worden bezien. Ook vreest ze hoge inpassingskosten. Oppositiepartijen waren boos dat ze de optie door het Groene Hart niet meteen uitsluit.