Van ‘t Hek presenteert glossy tegen helpdesks
DEN HAAG (ANP) – Met de presentatie van het eenmalige magazine De Help heeft cabaretier Youp van ‘t Hek dinsdag zijn actie tegen helpdesks van telecom- en andere bedrijven afgesloten. In theater Diligentia in Den Haag bood hij het magazine aan aan vier oppositieleiders uit de Tweede Kamer: Job Cohen (PvdA), Femke Halsema (GroenLinks), Alexander Pechtold (D66) en Emile Roemer (SP). Ook oud-SP-fractievoorzitter Agnes Kant kreeg een exemplaar.
Van ‘t Hek noemde de slechte service van helpdesks het „legaal naaien van klanten” en met De Help wil hij dit maatschappelijk verschijnsel aan de kaak stellen.
In oktober kreeg de zoon van Van ‘t Hek een conflict met telecombedrijf T-Mobile. De cabaretier maakte zich daarover boos in een column in NRC Handelsblad. Ook twitterde Van ”t Hek over zijn „de terreur van de heldesks”. Naar aanleiding daarvan kwam een stroom reacties los.
De Help is van de makers van NRC Handelsblad, meldt de cover. Het blad staat vol columns en stukjes van Van ‘t Hek zelf, maar ook van Volkskrant-redacteuren als Bert Wagendorp en Jean-Pierre Geelen. Het hele blad staat in het teken van de vaak hilarische telefoongesprekken met helpdesks. Het tijdschrift kost 4,95. De opbrengst gaat naar Serious Request, de inzamelingsactie van 3FM.
Voor de cabaretier Van ‘t Hek is de uitgave de afsluiting van zijn actie. Hij heeft het stokje overgedragen aan de politiek. „Wij nemen het graag van je over. We gaan kijken of we iets aan kunnen doen”, aldus PvdA-fractieleider Job Cohen.