Economie

Activisten stickeren ‘fout’ vlees bij C1000

Milieudefensie en Wakker Dier hebben donderdag bij een C1000-supermarkt in Zwolle actie gevoerd voor biologisch vlees.

ANP
9 May 2003 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 00:18

De actievoerders plakten rode stickers op ’fout’ vlees en groene stickers op ’goed’ biologisch vlees. Hiermee willen ze aangeven dat de productie van biologisch vlees beter is voor dier en milieu.

Wakker Dier en Milieudefensie vinden dat de C1000-supermarktketen te weinig biologisch vlees verkoopt en hierin achterblijft bij andere supermarkten. De actie in Zwolle is het begin van een landelijke campagne.

Volgens een woordvoerder van Milieudefensie belooft C1000 al een jaar om een actieplan op te stellen dat meer biologisch vlees in de winkel moet brengen. „We hebben nu genoeg van het wachten, de C1000 moet het nu maar eens gaan doen”, aldus de woordvoerder.

In een reactie zegt de woordvoerder van Schuitema, de organisatie achter C1000, de standpunten van de actiegroepen te respecteren, „maar van stickers plakken zijn we niet gediend.” Hij noemt dit „weinig sympathiek.” „We hebben al het vlees opnieuw moeten verpakken, dat gaf behoorlijk wat werk.”

Volgens de woordvoerder is C1000 druk bezig met het verkopen en promoten van biologische producten, maar heeft dit tijd nodig. „Onze klanten letten op hun geld, die kopen niet zomaar een duurder stukje vlees.”

De komende drie weken gaan lokale groepen van Milieudefensie en Wakker Dier dezelfde actie bij andere C1000-filialen uitvoeren. Hoe de supermarkten hierop zullen reageren weet Schuitema nog niet. „We moeten nog uitzoeken of ze wel aan onze producten mogen komen. Afhankelijk daarvan zullen we kijken wat we gaan doen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer