Visie op taak overheid scheidt CU en SGP
ALPHEN A/D RIJN – ChristenUnie en SGP kijken fundamenteel verschillend aan tegen het minderheidskabinet van CDA en VVD dat wordt gedoogd door de PVV. De achtergrond daarvan is een verschillende visie op de taak van de overheid.
Dat bleek donderdagavond tijdens een debatavond van de SGP-kiesvereniging in Alphen aan den Rijn waar de directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, Segers, de degens kruiste met de nummer drie van de SGP-kandidatenlijst, Bisschop. Al direct na het aantreden van het nieuwe kabinet bleek dat de twee kleine protestantse fracties het nieuwe kabinet anders bejegenen. De ChristenUnie wil onder geen beding iets te maken hebben met de PVV, die moslims wil behandelen als tweederangsburgers, en vindt het onbegrijpelijk dat de SGP de gedoogcoalitie wel met sympathie tegemoettreedt.
De SGP kan het op haar beurt niet verkroppen dat zusterpartij ChristenUnie liever met D66 in zee gaat dan met de PVV, want als er één partij is die een eind wil maken aan het christelijk gelaat van de samenleving, dan is dat D66 wel.
Volgens Segers ziet de SGP de overheid te veel als een „hoedster van de waarheid”, terwijl ze volgens de hem niet meer moet zijn dan „hoedster van het recht.” Volgens de ChristenUniedenker is het anno 2010 „vuurgevaarlijk” om de overheid een religieuze agenda in handen te geven, bijvoorbeeld door als doelstelling de-islamisering van de samenleving te kiezen, zoals de PVV wil. „Want als de overheid inderdaad een religieuze agenda kiest, weet ik wel wie de volgende slachtoffers zijn, namelijk de christenen. Daarom is het verstandig om iedereen voor de wet als gelijkwaardig te zien. Mijn hart breekt ook als ik moskeeën zie verrijzen in plaats van kerken, maar die ruimte is er als koren en onkruid samen opgroeien tot de jongste dag.”
Bisschop stelde daar Calvijns visie tegenover dat God kerk en staat –met onderscheiden verantwoordelijkheden– heeft gegeven om „de schepping te behoeden voor satanische machten en krachten die alles ondersteboven willen gooien.”
De overheid uitsluitend zien als „hoedster van het recht” is volgen Bisschop „een glibberig pad.” Hij benadrukte dat de visie op een rechtsstaat ook alles te maken heeft levensbeschouwing, cultuur en godsdienst.
De redenering dat christenen ruimte moeten gunnen aan publieke uitingen van zaken die tegen Gods wet ingaan omdat ze dan zelf mogelijk het volgende slachtoffer zijn, volgt Bisschop niet. „Die komt voort uit angst. We moeten doen wat God van ons vraagt. Ik trap niet in de val van de libertijnen die geen enkel onderscheid willen maken. Ik trap ook niet in de val van de PVV om moslims als tweederangsburgers te zien, maar ik ben als SGP’er verknocht aan de eigen cultuur en traditie. Daarom wil ik geen islamisering van de samenleving. Ik kan dus niet door één deur met de PVV, maar nog minder met D66.”
Segers stelde tegenover de calvinistisch benadering de visie van Augustinus, die de overheid zag als hoedster van tijdelijke en beperkte aardse vrede en de kerk als hoedster van de hemelse vrede.
„De Amsterdamse gemeenteraad wil een gematigde islam bevorderen. Als de landelijke overheid straks een gematigd christendom wil bevorderen, zal er bijvoorbeeld geen geld meer zijn voor de theologische opleiding in Apeldoorn”, zo waarschuwde Segers. Hij denkt dat de geestelijke strijd zich in de komende jaren zal toespitsen op de wensen van libertijnen om geloof en godsdienst uit het publieke leven te bannen.
Bisschop waarschuwde voor de gevaren van de wereldwijde islam. „Daar gaat een enorme dreiging van uit. Ik denk dat de positie van onze kinderen tien keer moeilijker zal zijn dan de onze. Daar moeten we niet zielig over doen. Het is voorzegd. Maar één ding staat vast: Het loopt God niet uit de hand.”