Gecoate voorruit maakt krabben overbodig
De winter is voor automobilisten beslist geen pretje. Het is koud en het zicht is slecht door de beslagen ruiten. Bovendien moet er gekrabd worden als het gevroren heeft. Als het aan Volkswagen ligt, is die ellende echter gauw voorbij.
Het ijsvrij maken van de autoruiten is ’s winters een geregeld terugkerend karwei. Zeker wanneer de witte laag muurvast zit en een snijdende wind de gevoelstemperatuur en het humeur tot ver onder het nulpunt laat dalen. Vaak blijkt ook de binnenruit beslagen of zelfs bevroren. Geen wonder dat veel Nederlanders het krabben proberen te voorkomen met dekens, matjes, hoezen, stukken karton en flarden plastic.
Volkswagen pakt het echter slimmer aan en kwam deze maand naar buiten met de Low-E, een voorruit die niet kan bevriezen.
Het concern ontwikkelde daarvoor samen met de technische afdeling van het Fraunhoferinstituut in het Duitse Braunschweig een dun laagje indiumtinoxide dat aan de buitenkant van de ruit wordt aangebracht en warmte vertraagd laat uitstralen naar buiten.
Een natuurkundig principe voorkomt vervolgens dat vocht neerslaat op de ruit. Als deze droog blijft, kan er ook geen vocht op vastvriezen. Tot -18 graden Celsius blijft de ruit ijsvrij, aldus Thomas Drescher, hoofd ontwikkeling van Volkswagen. De ijskrabber is daarmee niet meer nodig.
Toch kan een automobilist met zo’n ruit nog niet helemaal zonder ijskrabber. Het weer kan volgens Drescher nog wel roet in het eten gooien. Wolken, luchtvochtigheid en wind spelen een belangrijke rol in de vorming van een ijslaag. „Het Low-E-laagje kan condensatie niet altijd voorkomen. De kans op een bevroren voorruit neemt echter sterk af.”
Met Low-E heeft het Fraunhoferinstituut een belangrijke hobbel genomen. Eerdere coatings met tinoxidevarianten gaven nogal wat problemen. Zo scheurde het laagje als de ruit te sterk werd verhit of te sterk werd verbogen. „Onze nieuwe coating is uiterst stabiel”, stelt projectleider Bernd Szyszka van het onderzoeksinstituut. „Temperaturen tot 900 graden Celsius zijn geen probleem meer, en zelfs als het glas sterk verbogen wordt, blijft de laag in tact. Bovendien is de doorzichtigheid minstens 80 procent.”
De onderzoekers werken nog aan een oplossing voor een ander probleem: de coating op het raam verstoort de ontvangst van radiosignalen en de frequentie van de mobiele telefoon in de auto. „Het zal daarom nog wel even duren voordat de ijsvrije ruit productierijp is”, denkt Drescher.
Hij noemt het een forse stap voorwaarts op het gebied van comfort. Volkswagen wil de nieuwe techniek in de toekomst concernbreed aanbieden. Dat betekent dat niet alleen Volkswagen en Audi ervan zullen profiteren, maar ook Bentley, Skoda en Seat.