Meningen over plan spitsstroken verdeeld
DEN HAAG (ANP) – Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen laat onderzoeken of spitsstroken permanent kunnen worden opengesteld. Nu mag er alleen op gereden worden als het druk is op de weg. „We hebben ruim 225 kilometer aan spitsstroken die delen van de dag dicht zijn. Ik wil bekijken of we die niet gewoon permanent kunnen openstellen. Dan halen we het meeste uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd”, aldus de bewindsvrouw.
Niet iedereen is enthousiast over haar plan. Milieudefensie is fel tegen, vooral met betrekking tot de eisen aan de luchtkwaliteit. Als de stroken de hele dag open zijn, zal het wegverkeer toenemen en daarmee ook de uitlaatgassen. Ook wijst Milieudefensie op de gevolgen voor de veiligheid. Spitsstroken zijn smaller dan normale rijstroken, waardoor er sneller ongevallen kunnen gebeuren.
Volgens Schultz van Haegen is het autoverkeer een stuk schoner geworden door de verkoop van milieuvriendelijke personenwagens. Ze zegt rekening te willen houden met de normen voor lucht en geluid en de verkeersveiligheid. „Maar daar waar het kan, moeten de stroken open zijn”, aldus de minister vrijdag in een interview in het AD. Ze wil het onderzoek komend voorjaar klaar hebben.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) betwijfelt of het permanent openstellen de doorstroming wel bevordert. „De spitsstroken lopen niet oneindig door. Op een gegeven moment moet je weer invoegen en wij zijn in Nederland niet zo handig met ritsen. Dan creëer je weer een flessenhals, met files tot gevolg”, zei een woordvoerder. VVN staat op zich positief tegenover het onderzoek. Wel pleit de organisatie omwille van de veiligheid voor een extra vluchtstrook, evenals de ANWB, die het onderzoek toejuicht.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden permanente openstelling „een welkome aanvulling op een voortvarende aanpak van de belangrijkste verkeersknelpunten op het hoofdwegennet”. Ze vinden dat de minister wel moet kijken naar mogelijke knelpunten. „Denk aan plekken waar de spitsstrook ophoudt en een driebaansweg een tweebaansweg wordt”, aldus een woordvoerder van EVO.
Spitsstroken bestaan sinds 2003. Ze liggen langs vijftien drukke snelwegtrajecten. Ze werden aangelegd omdat rechters telkens plannen voor wegverbreding tegenhielden wegens de strenge regels over luchtvervuiling.