Consument

Schoon schip

Alle nieuwe regelgeving en consumenteninformatie ten spijt geloven nog miljoenen Nederlanders dat het advies van tussenpersonen gratis en onafhankelijk is.

Erica Verdegaal
19 November 2010 16:42Gewijzigd op 14 November 2020 12:35

Ondertussen spekt het gros van de mensen in deze beroepsgroep zijn kas met royale, door de klant betaalde provisies. Men incasseert bijvoorbeeld 2,32 procent op een beleggingshypotheek, 40 procent van een eenmalige arbeidsongeschiktheidspremie of 2 tot 6 procent van elke storting in een levensverzekering. Dat is te veel, maar de consument is horende doof. Dat maakt het kinderspel om producten te slijten waaraan de bemiddelaar optimaal verdient.

Minister De Jagers geduld is op. Hij wil af van provisies. Per 2013 moeten alle tussenpersonen een uurprijs of vast bedrag rekenen voor raad over hypotheken en pensioen-, arbeidsongeschiktheids-, levens- en overlijdensrisicoverzekeringen. De maatregel moet consumenten kritischer maken en bemiddelaars transformeren van verkoper tot adviseur. Dat laatste gaat niet van harte, toont het in opdracht van het ministerie van Financiën gehouden onderzoek ”Evaluatie provisieregels complexe producten”. De onderzoekers beschrijven intermediairs als: een traditionele sector met ingesleten patronen die bij nieuwe regelgeving ontwijkmogelijkheden zoeken om op de oude voet door te kunnen gaan.

Maar wat is, in deze tijd van internetaanbieders en -vergelijkingssites, de waarde van een tussenschakel die heimelijk te veel kost? En die je opzadelt met ingewikkelde, inflexibele en dure oplossingen? Bar weinig. En hoe bijdehanter u bent, hoe transparanter het aanbod en hoe strenger de regels, des te overbodiger de klassieke polis- of hypotheekverkoper. Het zit erin dat hij verdwijnt. Maar als je dat oppert, zoals ik vorige maand in Assurantie Magazine, noemen bemiddelaars je een dom blondje, een kip zonder kop en (veel) erger.

De tussenpersoon zit in het nauw. Men baalt van regels, de prijsbewuste consument en de vaak dramatisch gedaalde omzet in woekerpolissen en hypotheken. Die omzetnood maakt het gevaarlijk om onbevangen bij een tussenpersoon op de koffie te gaan. Doe uw huiswerk. Internet helpt om prijzen, productvoorwaarden, productkenmerken en advieskosten te vergelijken. Wees kritisch, schrap overbodige polissen en houd alles eenvoudig. Dan maakt u schoon schip in uw eigen geldzaken en helpt u De Jager hetzelfde te doen in de bemiddelingsbranche.

Elke tussenpersoon is verplicht een dienstverleningdocument beschikbaar te hebben. Hierin staat hoeveel hij of zij ontvangt per aangeraden productsoort. Bestudeer die opgave. Mijd dienstverleners die vaag over hun beloning doen. Vergelijk uitgebreid of u het product of advies elders goedkoper krijgen kunt. Op provisieoverzicht.nl vindt u bemiddelaars die adviseren tegen een vast, laag tarief. Dat kan duizenden euro’s schelen.

Hoe meer u zelf uitzoekt en vergelijkt, des te kleiner het risico dat u weer een kat in de zak geadviseerd krijgt.

De auteur is econoom en freelancejournalist.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer