Past HEMA wel bij Albert Heijn?
AMSTERDAM (ANP) – Met HEMA in de etalage steken de speculaties over een mogelijke koper de kop op. Supermarktconcern Ahold wordt al lange tijd genoemd, maar past HEMA wel bij Albert Heijn en is Ahold wel ”echt HEMA”?
Naar verluidt is de eerste biedingsronde voor HEMA achter de rug.
Er zou interesse zijn van een aantal partijen, waaronder investeerders. Of Ahold heeft geboden, wilde een woordvoerder niet zeggen. HEMA-eigenaar Lion Capital wilde ook niets kwijt.
Vorig jaar kondigde Ahold zijn nieuwe strategie voor groei aan: op eigen kracht en door overnames in de bestaande en in nieuwe aangrenzende markten. Concrete plannen zijn nog niet bekend, maar Ahold wil in België actief worden.
Het concern heeft in Nederland ruim een derde van de dagelijkse voedingsmarkt in handen.
„De groeimogelijkheden hier zijn langzaamaan beperkter”, aldus Joop Holla van marktonderzoeker GfK. Aholds marktaandeel is veel kleiner als de non-foodbranche wordt meegerekend. En dus ziet Ahold deze branche als groeimarkt en voert het sinds begin dit jaar een eigen non-foodassortiment.
„Goed, Ahold snuffelt wat aan non-food. Eerst maar eens kijken of ze daarmee succesvol zijn”, aldus analist Richard Withagen van SNS Securities. „Voorlopig slaat dit assortiment geen deuk in een pakje boter qua resultaten.” Hij vindt een overname van HEMA te ver liggen van de kern van Ahold. „Ik vind het riskant. Non-food is echt anders.”
De combinatie van de groeiambities in non-food en in geografische spreiding is precies de reden waarom Marcel van Aalst, directeur onderzoek van EFMI Business, de twee ketens „een goede match” vindt. „Supermarkten in Europa zijn vele malen groter dan die in Nederland, bovendien hebben ze een groot assortiment van non-foodartikelen. Met HEMA in de stal zou dat goed te combineren zijn.”
Holla en Van Aalst wijzen op de tegengestelde beweging die HEMA momenteel maakt. Het warenhuis opende recent een aantal testwinkels waar alleen voedingsmiddelen te koop zijn. „Het lijkt alsof ze bewust elkaar zoeken”, aldus Holla.
Van Aalst vindt het wel een nadeel dat HEMA „het kleine zusje van Albert Heijn” zou kunnen worden. Hij wijst op het enorme verschil in jaaromzet tussen deze twee. Met 1,1 miljard euro maakt HEMA een tiende van de omzet van Albert Heijn. „Als de focus van de directie niet op de groeiambities van HEMA komt te liggen, dreigt het gevaar van ondersneeuwen.” Bovendien, zo voegt Van Aalst toe, zijn de twee bedrijfsculturen erg sterk en „het is de vraag of dat samen kan.”
De prijs voor HEMA kan een struikelblok worden, menen de geraadpleegde marktkenners. Er hangt aan de circa 500 HEMA-vestigingen in binnen- en buitenland, naar het schijnt, een prijskaartje van 1,5 miljard euro.
Voor analist Withagen is dit veel te hoog. Betalen kan Ahold het wel. „Met 2,5 miljard euro in kas heb je altijd speculaties over acquisities”, aldus analist Justin Scarborough van RBS. „Als Ahold HEMA koopt tegen de juiste prijs dan is dit een plusje aan de financiële én de strategische kant.”