Spelen voor beter imago van de panfluit
Dat de panfluit niet als een volwaardig instrument wordt beschouwd, blijkt wel uit het feit dat Gerlinda van den Berg, de panfluitiste van Duo Friends, geen panfluit kon studeren op het conservatorium. Zaterdagavond wil ze op de Krimpense Panfluitdag (Krimpen aan den IJssel) aantonen dat het instrument een beter imago verdient.
In de namen van de organisatoren van de Krimpense Panfluitdag klinkt het folkloristische verleden van de panfluit door: de Roemeense Costel en Mihai Puscoiu hebben de regie in handen. Sinds 1982 werkt vader Costel als docent aan de muziekschool in Krimpen aan den IJssel en heeft daar heel wat leerlingen enthousiast gemaakt voor het instrument. Hij schreef er een lesmethode voor en verschillende bewerkingen van klassieke en folkloristische melodieën en eigen composities. Zoon Mihai zet het instrument ook in bij andere muziekstijlen, zoals populaire muziek en jazz.
Om de panfluit meer bekendheid te geven, richtte Costel Puscoiu de Nederlandse stichting op, waar hij ook nu nog voorzitter van is. In 1988 organiseerde de stichting de eerste Delftse Panfluitdag. Professionele musici uit binnen- en buitenland, zoals Liselotte Rokyta en Noortje van Middelkoop, speelden op deze dagen.
Omdat de lessen die vader en zoon Puscoiu op de muziekschool in Krimpen geven ook zorgden voor veel enthousiaste panfluiters, besloten ze in Krimpen eveneens zo’n dag te organiseren. Dit jaar is het de tweede keer. Op de voorspeelmiddag van de panfluitdag spelen de Krimpense leerlingen onder andere de composities van vader en zoon Puscoiu. De middag is voor alle panfluitleerlingen bedoeld, of ze nu al lang spelen of nog maar pas begonnen zijn. Het programma is ook zeer divers: zowel solo- als ensemblestukken, zowel klassieke muziek als folkloristische en geestelijke liederen.
Gerlinda van den Berg (1983), in het dagelijks leven muziekdocente aan het Driestar College in Gouda en Lekkerkerk, vult het avondprogramma met haar panfluitspel. Ze musiceert onder begeleiding van pianist Lennart Morée. Het programma heeft ze opgedeeld in drie thema’s: in het eerste deel speelt ze een aantal klassieke werken van onder anderen Mozart, Mendelssohn en Mozkowski. In het tweede deel van de avond brengt Van den Berg de muziek van een aantal Nederlandse componisten ten gehore. Ze sluit af met Hongaarse en Israëlische volksmuziek.
Van den Berg hoopt dat de panfluitdag mensen enthousiast maakt voor het instrument. Het voornaamste doel is echter dat de panfluit beschouwd wordt als volwaardig muziekinstrument. „Ik begon te spelen op mijn dertiende, maar heb helaas geen panfluit kunnen studeren op het conservatorium. Net voordat ik daar naartoe ging, werd besloten dat de opleiding voor panfluit zou stoppen. Het jaar nadat ik klaar was met piano, startte de opleiding weer.”