easyJet stapt naar EC om tarieven Schiphol
LUTON (ANP) – Prijsvechter easyJet dient bij de Europese Commissie een klacht in tegen Schiphol omdat de maatschappij vindt dat de Amsterdamse luchthaven Europese passagiers benadeelt ten faveure van transferpassagiers.
Dat heeft easyJet vrijdag aan het ANP laten weten.
Schiphol laat in een reactie weten dat het easyJet „uiteraard vrij staat” een klacht in te dienen.
easyJet komt tot de stap nadat Schiphol deze week bekend had gemaakt dat het een wijziging van de tariefstructuur in ieder geval voor een halfjaar in de ijskast zet. „Ze hebben toegegeven aan de wensen van één maatschappij, te weten KLM”, aldus een woordvoerder van de maatschappij.
Volgens easyJet subsidiëren Europese passagiers de transferpassagiers. „En dat mag niet.” easyJet maakte in 2009 bij de NMa al bezwaar tegen de tarieven van Schiphol. Die zaak ligt nog steeds bij de Rotterdamse rechtbank. easyJet wil de uitspraak nu niet meer afwachten.
Luchthavenbedrijf Schiphol maakte woensdag bekend een geplande wijziging van de manier van het berekenen van de tarieven niet door te voeren tot de uitkomsten van een onderzoek naar de effecten daarnaar op de zogenoemde mainportfunctie extern zijn onderzocht. Door de wijziging zouden maatschappijen voor transferpassagiers 20 procent meer gaan betalen, voor bestemmingsverkeer zou juist 5 procent minder gerekend worden.
Volgens easyJet zouden Europese passagiers zelfs dan nog 10 euro meer betalen dan transferpassagiers.