Prijsvechters zitten producent Camel flink dwars
Producenten van goedkope sigaretten hebben een fiks gat geslagen in de resultaten van Reynolds Tobacco.
De tweede sigarettenfabrikant van de Verenigde Staten, bekend van Camel, halveerde vrijdagzijn in januari uitgesproken winstverwachting.
In plaats van een winst van 465 miljoen dollar, denkt Reynolds nu over 2003 hooguit een winst van 250 miljoen dollar te kunnen halen. De omzet in de eerste drie maanden van dit jaar daalde maar liefst 20 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2002.
De nettowinst was met 71 miljoen dollar wel een aanzienlijk beter resultaat dan het verlies van 335 miljoen dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. Reynolds schreef toen een half miljard af op eerder gepleegde overnames.
Reynolds legt het, net als concurrent Philip Morris (Marlboro), meer en meer af tegen ’peukenstunters’ als Liggett, Jade en de nicotinearme Qwest-sigaret. De grote fabrikanten zien zich tevens gedwongen extra geld uit te trekken voor reclamecampagnes, om zo verloren marktaandeel terug te winnen.