Economie

Dick Boer: van flessenjongen tot topman

RIJSWIJK (ANP) – „Dick is geboren in het flessenhok, wordt weleens over hem gezegd”, memoreert Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn over Dick Boer met wie hij sinds vijf jaar intensief samenwerkt. Volgend jaar maart gaat de 53-jarige Boer de scepter zwaaien bij het moederconcern Ahold.

30 September 2010 12:34Gewijzigd op 14 November 2020 11:58
Dick Boer, geflankeerd door collega-bestuurders Anders Moberg (r) en Peter Wakkie (l), tijdens een persconferentie van Ahold. Foto ANP
Dick Boer, geflankeerd door collega-bestuurders Anders Moberg (r) en Peter Wakkie (l), tijdens een persconferentie van Ahold. Foto ANP

Met zijn benoeming komt er sinds het gedwongen vertrek van Cees van der Hoeven weer een Nederlander aan het roer van Ahold. Bovendien is Boer de eerste echte detailhandelaar sinds Albert Heijn in 1989 afzwaaide. Hij kreeg het vak met de paplepel ingegoten: als jonge jongen nam hij in de kruidenierswinkel van zijn ouders in Axel de lege flessen in en bracht boodschappen rond. Na een studie aan de heao, ging Boer aan de slag bij Unigro, de voorloper van Super de Boer.

Boer kwam in 1998 bij Ahold in dienst. Twee jaar later ging hij in Nederland aan de slag. Albert Heijn zette in 2003 een grootschalige prijzenoorlog in en verlaagde de prijzen van duizenden artikelen blijvend. Het was Aholds antwoord op het fors gedaalde marktaandeel en het imago bij consumenten dat AH een dure supermarkt was. De ingrepen bleken succesvol. Bestuursvoorzitter John Rishton wees daar donderdag ook op. „Dick leidde toen de transformatie van Albert Heijn en het is nu een van de meest succesvolle retailers van de wereld.”

Volgens de vertrekkende topman „is het precies de goede tijd voor Ahold om weer een ‘food retailer’ aan het hoofd te stellen”. Het bedrijf ging jaren gebukt onder een fraudezaak in de Verenigde Staten. Het verkopen van onderdelen en een flinke reorganisatie volgden en wierpen hun vruchten af. Volgens Rishton heeft Ahold zich weer als een sterk concern op de kaart gezet. „En in ons hart zijn we foodretailers.”

Boer, vader van vier kinderen, is volgens Hellendoorn een echte familieman, maar hij schermt zijn gezin wel af. „Het gezegde is ‘Retail is detail’ en dat geldt echt voor Dick. Hij is altijd op de hoogte en wil alles in de gaten houden.” Volgens Hellendoorn ziet Boer zijn werk als rentmeesterschap. „Hij wil het bedrijf beter overdragen dan hoe hij het aantrof en daaruit haalt hij ook zijn drive. Zonder uit het oog te verliezen voor wie we werken.” In zijn schaarse vrije tijd stapt Boer graag op de mountainbike, aldus Hellendoorn. „Maar in de winter is het spinnen.”

Nu is Boer verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten en richt hij zich op het versterken van Aholds positie in bestaande markten en het betreden van nieuwe markten. Zo heeft Ahold aangegeven op de Belgische markt te willen beginnen. Boers ervaring in de winkel van zijn ouders vlakbij de Belgische grens zou wel eens goed van pas komen, meent KBC Securities-analist Pascale Weber.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer