CGK formuleren visie op Israël
NUNSPEET – De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) hebben een document opgesteld waarin zij hun visie op Israël verwoorden. Daarin staat onder meer dat zij zich „diep verbonden” voelen met Israël en de schuld van de kerk „in hoogmoed, traagheid en vormen van antisemitisme” erkennen.
De generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken besprak woensdagavond in Nunspeet het visiedocument ”Voorgoed verbonden” van deputaten Kerk en Israël. Dat zal, na aanpassing op enkele punten, in brochurevorm aan de kerken worden aangeboden.
De CGK stellen in het visiedocument nadrukkelijk dat de kerk niet in de plaats van Israël is gekomen. „Samen met Israël gaat de kerk het ene volk van God vormen. De heidenvolken worden door het geloof aan Israël toegevoegd.”
De belijdenis van Jezus als de Zoon van God en als Christus de Heere is voor de kerk „onopgeefbaar.” In gesprek met Israël zal de kerk daar niet over „kúnnen en wíllen zwijgen.” Christenen dienen zich echter niet op te stellen als „betweterige leraren maar als nederige leerlingen van de Bijbel.”
De CGK erkennen „diep ootmoedig” de schuld van de kerk in hoogmoed, traagheid en vormen van antisemitisme. „De kerk heeft in haar gang door de geschiedenis een negatief beeld gegeven van het Jodendom en is daardoor oorzaak van veel ellende is geworden.”
Volgens het visiedocument heeft de kerk in het verleden teveel de indruk gewekt dat Israël het Woord van God nooit ontvangen zou hebben. „Weliswaar heeft Israël Jezus als Messias verworpen, maar het verbond, de beloften en de roeping zijn gebleven. Daaraan appelerend erkent de kerk dat Israël een eigen benadering nodig heeft, die anders is dan „verkondiging” aan „heidenen.””
De kerk ziet in de huidige staat Israël „voorzichtig” een bewijs van Gods trouw, „een signaal dat ons herinnert aan Gods voortgaande bemoeienis met Israël als volk.”
Bij de woorden „en alzo zal heel Israël zalig worden” uit Romeinen 11:26 wordt „niet zonder meer” aan de bekering van het hele volk tot Jezus als Messias gedacht – „hoewel ook dit in Gods plan besloten kan zijn. Wij denken dat daarmee door de apostel Paulus bedoeld is dat het volle aantal Joodse gelovigen overeenkomstig Gods plan bereikt zal worden in de periode, die is aangebroken met de komst van Jezus, de door God gezonden Messias.”
Ds. J. W. Schoonderwoerd (Sliedrecht) vroeg om verduidelijking van de uitspraak: „Israël en de kerk hebben elkaar nodig bij het lezen van de Schriften: zoals het Oude Testament niet volkomen kan worden begrepen zonder het Nieuwe, zo het Nieuwe niet zonder het Oude.” Volgens de predikant gaat het niet om een gesprek op gelijk niveau, omdat de apostel Paulus spreekt over een „bedekking” bij de Joden wat betreft het verstaan van de Schrift.
Preadviseur prof. dr. C. G. Den Hertog antwoordde dat de passage in het visiedocument niet is bedoeld om aan te geven dat christenen zonder Joden niets van de Schriften zouden kunnen begrijpen. „Maar als Joden het Oude Testament lezen, de Schriften die van Jezus getuigen, dan kunnen wij daar iets van leren. Als de Heere een weg met Israël gaat, moet je daar als kerk bij zijn.”
De generale synode besloot gisteravond het deputaatschap Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) op te heffen. Deputaten hebben aan de opdracht van de generale synode van 2007 voldaan door een brochure over de NBV uit te geven en revisieverzoeken bij het Nederlands Bijbelgenootschap in te dienen. De vorige synode besloot het gebruik van de NBV in de kerken „met klem” te ontraden.