„KPN te laat met glasvezel”
DEN HAAG (ANP) – Telecombedrijf KPN is te laat gaan investeren in het glasvezelnetwerk voor consumenten en heeft hierdoor kabelmaatschappijen de ruimte gegeven om met aantrekkelijke alternatieven te komen. Dat stellen ingewijden tegen het ANP.
Tim Poulus, analist bij marktonderzoeker Telecompaper, bevestigt deze lezing. „KPN wordt aan alle kanten ingehaald door de kabel.” KPN had volgens hem „met de wijsheid van vandaag” al jaren geleden moeten beginnen met het opwaarderen van het netwerk.
Uit cijfers van het onderzoeksbureau blijkt dat kabelmaatschappijen op de breedbandmarkt ADSL aan het inhalen zijn, gemeten in het aantal klanten. Het afgelopen halfjaar daalde het aantal ADSL-klanten gemiddeld met 52.000 ten opzichte van het halfjaar daarvoor, terwijl het aantal kabel-klanten met 109.000 toenam.
„Als het zo doorgaat, streeft de kabel de ADSL-aanbieders ergens in 2012 voorbij”, zegt Poulus. KPN is de grootste ADSL-aanbieder, maar daarnaast bieden ook Tele2 en Online ADSL aan via het kopernetwerk van KPN.
Tegelijkertijd valt de groei in het aantal glasvezelabonnees tegen, liet KPN ook zelf weten bij de presentatie van de laatste halfjaarcijfers. Hier heeft het bedrijf slechts 42.000 betalende klanten.
KPN erkent dat het marktaandeel op de breedbandmarkt onder druk staat door de stevige concurrentie. Het totaal aantal breedbandklanten van KPN (inclusief glasvezel) bleef het afgelopen halfjaar desondanks stabiel, benadrukt het bedrijf.
De kabel concurreert ook stevig met KPN als het gaat om bundels van telefonie, internet en televisie. „Ze bieden scherpe prijzen. KPN presenteert zichzelf als een premiumbrand, maar het is de vraag of ze dat waar kunnen maken”, zegt Poulus. Hij merkt op dat, ondanks de kritiek op dienstverlening van KPN die kort geleden onder meer werd geuit in televisieprogramma Radar, de dienstverlening door KPN de afgelopen twee jaar wel is verbeterd.
Volgens bronnen dichtbij het bedrijf heeft KPN de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in de opwaardering van het netwerk in Nederland vanwege een te eenzijdige focus op het behalen van financiële doelstellingen.
Ook op de zakelijke glasvezelmarkt heeft KPN sinds kort nieuwe concurrentie te duchten. Vorige week werd bekend dat Vodafone samen met netwerkbedrijf Eurofiber van plan is de komende jaren duizend kilometer per jaar aan glasvezelnetwerken uit te rollen.
KPN laat weten heilig te geloven in de eigen strategie op het gebied van breedband. Het bedrijf maakte vorig jaar bekend voor consumenten in te zetten op een stapsgewijze uitrol van glasvezel, gecombineerd met een opwaardering van het kopernetwerk.