„Wilders bedrijft wanhoopspolitiek”
LEIDEN – Christenen schieten te vaak in het verweer tegen de islam en de bedreigingen van de seculiere samenleving. Door juist te kiezen voor het gaan van „de tweede mijl” geven ze een positief signaal aan een land dat in een identiteitscrisis verkeert, zo luidde het betoog van Gert-Jan Segers maandagavond.
De directeur van het wetenschappelijk bureau van de ChristenUnie hield zijn lezing op uitnodiging van de christelijke Leidse studentenverenigingen ESV Ichtus, CSFR Panoplia, Franciscus Gomarus en NSL. Segers heeft zeven jaar in Egypte gewoond.
Het politieke debat over de islam bevalt hem niet: „Wilders deelt Nederland op in twee kampen: voor of tegen Wilders, voor of tegen moslims. Daardoor is er eigenlijk niet eens een debat. Terwijl het zo noodzakelijk is om er nu over te spreken.”
Het is moeilijk om een route te kiezen, vindt Segers. „Pas ging ik terug naar Egypte. De christenen daar zeiden: Wij denken dat het Westen wakker word. Toch weten zij dat de oplossing van Wilders geen begaanbare weg is. Het is verhelderend om een onderscheid te maken tussen het theologische debat en het politieke debat. Jezus Christus maakt het verschil uit tussen christendom en islam. Politiek gezien liggen de lijnen echter anders. We hebben te maken met medeburgers die gelijke rechten en plichten hebben.”
Ingewikkelde politiek
Tijdens de paarse kabinetten was dialoog het toverwoord. Zo ging Segers in 2000 ook naar Egypte: met een open vizier. „In de kerk sprak men politiek correct over de islam. Maar sprak ik de Egyptische christenen persoonlijk, dan werd de islam de vloek van het Midden-Oosten genoemd. Christenen worden behandeld als tweederangsburgers. Pas na de aanslagen in Londen en Madrid drong het tot mij door welk ingewikkeld politiek conflict er gaande is in West-Europa.”
Dat de islam het Westen voor zo veel vragen stelt, komt met name doordat het een meerderheidsgodsdienst is, denkt de politicoloog. „De islam staat niet naast een staat, maar is de staat. Het christendom had in beginsel geen politieke pretenties, maar was een godsdienst van vrouwen en slaven. Mohammed vestigde echter meteen een rijk. Waar de islam komt, ontstaat strijd. Dat maakt de komst van moslims naar Nederland zo spannend.”
Segers stelt dat zowel moslims in Nederland als Nederlanders in een identiteitscrisis verkeren. „We hebben sinds kort een canon, we klemmen ons vast aan onze joods-christelijke wortels. Ook jonge moslims zoeken een thuis. Ze vinden dat niet in Nederland en niet in het land van hun ouders, maar wel in de islam. Ook christenen voelen zich niet meer thuis in Nederland.”
Als christenen moeten we laten zien wat ons geloof inhoudt door onze plichten te kennen richting de samenleving, aldus de directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie, en ook die tweede mijl te gaan. Het is nodig dat we bedenken dat we burgers zijn van een hemels koninkrijk, om te voorkomen dat we zo verbeten worden als Wilders. Als christenen zijn we mensen van de hoop. Niet de wanhoopspolitiek van Wilders redt.”