Binnenland

Vogelverjager maakt van hobby zijn werk

SCHIPHOL (ANP) – Het aantal vogels dat op het terrein van Schiphol vertoeft, is de afgelopen jaren flink toegenomen. Vooral grote exemplaren, zoals ganzen, vormen risico’s voor de vliegveiligheid. Recente voorbeelden zijn het toestel van Royal Air Maroc, dat in juni een noodlanding maakte na een aanvaring, en een vliegtuig van ArkeFly dat om die reden moest terugkeren.

2 September 2010 16:26Gewijzigd op 14 November 2020 11:39
Twee Zuidamerikaanse havikken vliegen af en aan bij de auto van Birdcontrol op Schiphol. Roofvogels, akoustische signalen, vogelgeluiden en een installatie met groene laserstralen vormen een scala aan middelen die luchthaven Schiphol inzet om de overlast
Twee Zuidamerikaanse havikken vliegen af en aan bij de auto van Birdcontrol op Schiphol. Roofvogels, akoustische signalen, vogelgeluiden en een installatie met groene laserstralen vormen een scala aan middelen die luchthaven Schiphol inzet om de overlast

De luchthaven doet er veel aan om dit soort botsingen te voorkomen, bleek donderdag tijdens een bijeenkomst over dit onderwerp. Zo buigt een speciale regiegroep zich sinds kort over preventieve maatregelen, is er een speciaal maaibeleid en jagen valkeniers met hun roofvogels de andere dieren weg. Ook werken er sinds jaar en dag zogeheten bird controllers. Hieronder volgen vier vragen aan één van hen, Jouke Osinga.

Wat doet een bird controller?

„Wij zijn 24 uur per dag, zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar met een team van vijftien mensen bezig met het verjagen van vogels op het terrein van de luchthaven. Daarnaast zijn we ook de ogen en oren van de procesgang hier op Schiphol. Als ergens de verlichting niet werkt of een bord verkeerd staat, melden we dat.”

Waarom is het nodig?

„De luchthaven heeft 1000 hectare gras en daar komen heel veel vogels op af die daarin willen rusten. Het wordt ook steeds drukker, want door de komst van de Polderbaan is het gebied nog groter geworden. Als je een rondje over het hele terrein rijdt, ben je 45 kilometer onderweg.”

Op wat voor manier verjagen jullie de vogels?

„We rijden rond in een speciale auto en kunnen daarmee angstaanjagende vogelgeluiden verspreiden of met een groene laserstraal vogels wegjagen. Ook maken we gebruik van lichtkogels en gaskanonnen. Met al die middelen bij elkaar kunnen we de hele fauna bereiken. Een groene laser werkt bijvoorbeeld niet bij een reiger, maar een eend wordt er panisch van. En een reiger is weer bang voor lichtkogels.”

Wat is er zo leuk aan dit werk?

„Ik doe dit al tien jaar en van huis uit bevond ik me al veel in de natuur. Ik ben ook een echte vogelliefhebber. Als we op vakantie gaan, moeten er wel dieren te zien zijn. Je vindt me niet snel aan de costa’s. Ik heb eigenlijk van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik vind het niet zielig om vogels weg te jagen, want ik doe ze geen pijn. Als ik ze niet wegjaag, gebeurt dat misschien wel als ze in aanvaring komen met een vliegtuig. We willen ze hier gewoon niet hebben. Het is ook wel kicken als je snel tussen de landende of stijgende vliegtuigen iets van de baan moet halen. En dat je dan vervolgens snel het gras in moet duiken, omdat er achter je een toestel hangt. Dat is wel gaaf.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer