Pausbezoek
Hoewel er met gemak een paginagroot artikel geschreven zou kunnen worden over de activiteiten die onze Britse broeders ontplooien naar aanleiding van het aanstaande pausbezoek aan hun eiland (zie bijvoorbeeld RD 17-8), medio september als de Heere het toelaat, is het vermomde welkom van roomse zijde tot nu toe onvermeld gebleven. Wat wordt er immers in Edinburgh, de Schotse hoofdstad, voorbereid? Een acteur, uitgedost als en spelend voor John Knox, de grote Schotse hervormer, is door rooms Schotland ingehuurd om de paus te verwelkomen zodra die in hun hoofdstad arriveert alvorens naar het historische kasteel van Holyrood te gaan voor een ontmoeting met de vorstin; en dat ná een door die nep-Knox geleide parade. Wie enigszins op de hoogte is met de kerkgeschiedenis kan weten dat Knox dankzij zijn roomse vervolgers negen maanden op Franse galeien heeft verkeerd, maar ook zo gevreesd werd vanwege zijn Bijbelse getuigenis dat de Schotse koningin banger was voor het gebed van Knox dan voor duizend soldaten. Het is eendrachtig gebed dat nu meer dan ooit nodig is. ”Prayer changes things”, zeggen onze overzeese broeders immers!
Mej. W. Ch. Taverne
Da Costastraat 51
7901 HB Hoogeveen
Broeders (II)
Clemens van den Berg maakt het in zijn column ”Roomse broeders” (RD 19-8) wel heel erg bont. Ja, ook ik geloof in „een heilige, algemene, christelijke kerk”, maar niet in een ”róómse kerk”. Dan spreken we over heel iets anders. We hebben het dan over een kerk die de geschiedenis door getracht heeft de volgelingen van Christus uit te roeien. Alle dwaasheden van deze column zijn makkelijk te weerleggen, maar dat zou te uitgebreid worden. Ik beperk me tot de laatste. Van den Berg schrijft: „Ook wat betreft het serieus nemen van de zendingsopdracht scoren ze (nl. het pausdom, CJB) goed, in mijn ogen.” Wat noemt de scribent goed? Dat de pauselijke kerk de heidenen die de stomme afgoden dienen daarvoor in de plaats heeft gegeven de afgoden van de Rooms-Katholieke Kerk; met als hoofdgodin de roomse Maria en al de andere ‘heiligen’ die het zendingsterrein hebben vergiftigd? Of de roomse leer dat de mens door de goede werken (misschien) zalig kan worden? De artikelen 27 t/m 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreken duidelijke taal over wie en wat de kerk van Rome is. Wijlen ds. A. van der Kooij krijgt steeds meer gelijk dat, „omdat we de strijd tegen Rome verzaakt hebben, we nu geslagen worden met een nieuwe vijand”, waarmee hij de islam bedoelde. We zien de vervulling ervan in het romaniserende protestantisme en de immense dreiging van de islam steeds meer bewaarheid worden.
C. J. Buys
Sparreweg 6
2803 JT Gouda
Spin
Het is goed te begrijpen dat de redacteur bij het zien van de spin in haar web verwonderd schrijft: „Hoe groot zijn Uw werken, Gij hebt ze alle met wijsheid gemaakt.” (RD 24-8) Toch roept het wel de vraag op wat de spin in het paradijs in haar web vermocht te vangen.
J. C. van der Knijff
Veenlanden 97
3871 RA Hoevelaken