Meer asfalt moet files A27 oplossen
De dagelijkse verkeersproblemen op de A27 tussen Almere en Breda moeten vooral worden opgelost door meer asfalt. Daarnaast moet gekeken worden naar creatieve mogelijkheden om de doorstroom van verkeer te bevorderen.
Dat zijn de belangrijkste conclusies van de werkconferentie ”A27, van A naar B” die woensdag in Utrecht werd gehouden. Aan die conferentie deden de provincies, gemeenten en Kamers van Koophandel langs de route mee. Ook de ondernemersorganisatie VNO-NCW was erbij.
Volgens voorzitter A. Fernhout van de Kamer van Koophandel Rivierengebied zal het beter benutten van de huidige wegcapaciteit zeker niet voldoende zijn. De poging mensen uit hun auto te krijgen is langs deze route erg moeilijk, door het ontbreken van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht.
Tijdens de conferentie zijn diverse opties besproken. Ook het plan om bij de Merwedebrug bij Gorinchem twee wegen apart van elkaar te laten lopen, kwam ter sprake. De A27 kent een aantal knelpunten, waarvan de Merwedebrug bij Gorinchem het belangrijkst is. Dagelijks passeren hier 100.000 voertuigen.
Volgens secretaris R. de Bruin van de Kamer van Koophandel Rivierengebied merkt de automobilist op de A27 binnen drie tot vier jaar een verbetering van de verkeerssituatie. „Verder was er bij de deelnemers de wil om het plan met de brug bij Gorinchem binnen zes of zeven jaar te realiseren.”
De Kamers van Koophandel stellen samen met VNO-NCW een plan van aanpak op over wat er de komende jaren moet gebeuren. Hierin speelt de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven een belangrijke rol.
Begin maart stuurden VNO-NCW en MKB-Nederland een brief aan de toenmalige informateurs waarin ze stelden dat werkgevers een snellere aanpak willen van de knelpunten in het wegennet. Met een gerichte aanpak en betrokkenheid van het bedrijfsleven kunnen de belangrijkste knelpunten vóór 2010 zijn opgelost, zo schreven zij toen.
De briefschrijvers uitten destijds vooral hun bezorgdheid over het groeiende probleem van de files op de hoofdwegen. De bereikbaarheid en het functioneren van de economie worden hierdoor ernstig bedreigd. Goederen- en personenverkeer zouden essentieel zijn voor het functioneren van onze samenleving en onze economie. De steeds slechtere situatie op de hoofdwegen in Nederland kost veel extra tijd en geld in het vervoer, bedreigt onze concurrentiepositie en schaadt de economische groeimogelijkheden van ons land, aldus de organisaties.
Belangrijkste wegenknelpunten die in de brief werden genoemd, zijn de A4-corridor Amsterdam-Antwerpen (met daarin de Tweede Coentunnel en de ontbrekende schakel tussen Delft en Schiedam), de A1 van Amsterdam naar het oosten, de A2 Amsterdam-Maastricht, de A12 Utrecht-Arnhem, de A27 Utrecht-Breda en de A28 Zwolle-Meppel.
De overheid zou jaarlijks 250 miljoen euro, de helft van de opbrengst van het kwartje van Kok, hiervoor moeten bestemmen. De andere helft van het kwartje moet rechtstreeks aan de automobilist ten goede blijven komen.