Transportbazen willen praten over betere naleving CAO
Werkgevers van vrachtwagenchauffeurs zijn bereid te praten over hardere bestrijding van CAO-ontduiking door transportbedrijven. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft dat woensdag aan de bonden laten weten.
„De zogeheten omgekeerde bewijslast is voor ons bespreekbaar en dus hebben we de bonden gevraagd 29 april verder te praten over een nieuwe CAO”, aldus een woordvoerder van TLN. De omgekeerde bewijslast behelst dat voortaan werkgevers moeten bewijzen dat ze de CAO wel naleven als vakbonden of een individuele werknemer stelt dat het niet zo is.
TLN wil overigens alleen over omkering van de bewijslast praten als de bonden ook bereid zijn tot concessies. „Het is voor wat, hoort wat”, aldus de zegsman. Zo willen de werkgevers graag bezuiningen op het ziektegeld.
FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond waren dit voorjaar na vier overlegronden van tafel weggelopen, omdat werkgevers niet bereid waren te praten over een betere naleving van de CAO. Ook de korting op het ziektegeld gold als een pijnpunt in de onderhandelingen.
De CNV-bond stelt in een eerste reactie blij te zijn met de toezegging van de werkgevers. Wel benadrukt CNV-bestuurder J. Piqué eerst het concrete voorstel op papier te willen zien, voordat hij kan zeggen of hij ook daadwerkelijk aanschuift aan de CAO-tafel.
Volgens Piqué zijn transportbedrijven die niet de regels van de CAO volgen, zowel een bedreiging voor de eigen werknemers als voor de hele sector. „De concurrentie is daardoor niet alleen moordend, maar vooral ook oneerlijk. Het is van belang dat de werkgevers dat nu ook lijken in te zien.”