Economie

EC nuanceert uitspraken over KLM

BRUSSEL (ANP) – De Europese Commissie (EC) heeft luchtvaartmaatschappij KLM niet op de vingers getikt over hoe de maatschappij omgaat met vergoedingen aan passagiers die gestrand waren als gevolg van de aswolk. Bovendien is het een onderwerp dat niet alleen KLM aangaat, maar de hele luchtvaart. Dat stelt de EC met zoveel woorden in een donderdag gepubliceerde verklaring.

19 August 2010 20:40Gewijzigd op 14 November 2020 11:31

KLM ziet de mededeling van de EC als een soort excuses. „Het is meer dan terecht dat de commissie de zaken nu rechtzet”, stelt Jan Ernst de Groot, directielid van KLM. „De commissie heeft aan ons aangegeven te betreuren dat er een scheef beeld is ontstaan.”

In de verklaring van de EC wordt gesteld dat de vulkaanascrisis een „exceptionele en nooit eerder voorgekomen crisis” is, die heeft geleid tot een zeer moeilijke situatie. Sinds de aswolk is overgewaaid, is er al discussie over het feit of luchtvaartmaatschappijen moeten handelen conform de standaardregels. Daarin wordt gesteld dat passagiers bij een vertraging of annulering recht hebben op vergoeding van gemaakte kosten.

De Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA) hebben vanaf het begin betwist dat deze regeling ook in een uitzonderlijke situatie als de aswolk onbeperkt van toepassing zou zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer