Straaljager tooit Barneveldse loods
BARNEVELD – Een heuse MiG-21 zweeft in de lucht bij Van Harten Landbouwmachines in Barneveld. Het bijna 16 meter lange gevaarte op een metalen zuil doet niet alleen dienst als windveer, maar trekt onbedoeld ook veel publiek.
Ver torent de straaljager boven de panden van industrieterrein De Valk uit. De staarttop reikt zo’n 10 meter hoog. In het luchtruim boven de loods beweegt de vaalgrijze, metalen vogel rustig heen en weer.
Links naast de loods bevindt zich de ruime oprit naar het huis en de werkplaats van ei- genaar Henk van Harten. Allerlei landbouwmachines zijn geparkeerd op de inrit. Antieke en moderne tractoren, een giertank, een hooischudder en andere werktuigen staan er kriskras door elkaar. Tegen de loods zijn grote tractorbanden hoog opgestapeld.
In de werkplaats wordt druk gesleuteld aan een tractor. Een doordringende olielucht vult de ruimte. In het achterliggende kantoor vertelt Van Harten gedreven over zijn hobby. Al vanaf zijn vijftiende spaart de Barnevelder modelvliegtuigen. Daarbij gaat het niet om gepruts met lijm op de vierkante millimeter, maar om het in elkaar schroeven van radiografisch bestuurbare modellen van een meter. Allerlei technische details komen voorbij.
In zijn vrije tijd is Van Harten regelmatig met zijn kinderen op de Ginkelse Heide te vinden. Daar gaan zijn bouwsels de lucht in. Zoals een miniatuur van een F-16 van de Nederlandse luchtmacht.
Inmiddels heeft de ondernemer sinds ruim driekwart jaar ook een levensechte straaljager. „Verschillende kennissen zeiden tegen me: „Je moet voor je veertigste nog een echt vliegtuig aanschaffen.” Ik ben een paar weken geleden veertig geworden. Dus dat is precies gelukt.”
Als Van Harten zijn afstandsbediening tevoorschijn haalt, is het voor de MiG gedaan met de rust. De romp van de jager wijkt naar links, slingert naar voren en richt zich naar boven. Met een zacht gesis schuift het landingsgestel uit. De verstralers, felle lampen onder de vleugels, flitsen aan. Ook de luchtremmen worden getest. „Al staat hij vast op de zuil, toch beweegt hij in de drie dimensies. De meeste dingen werken gewoon. Het vliegtuig is nog in originele staat.”
Dat een MiG op het erf een bijzonderheid is, beseft Van Harten maar al te goed. Passanten stoppen regelmatig. Nieuwsgierig kijken ze dan even naar het vliegtuig. Dat het hem echter veel publiciteit zou opleveren, had hij niet verwacht. „Er gaat geen dag voorbij of er worden opmerkingen over gemaakt. Het is ongekend in hoeveel tijdschriftjes en blaadjes de MiG al heeft gestaan.”
Sommige mensen komen er zelfs speciaal voor naar Barneveld, aldus Van Harten. „Onlangs was er nog iemand uit Leeuwarden. Hij was er in 1994 bij toen deze MiG, de 7902, zijn laatste vlucht deed voor de Poolse luchtmacht.”
Waar hij de aankoop deed? „Dat is een heel verhaal. De tip voor dit vliegtuig kreeg ik van een modelvliegtuigvriend. Het duurde echter lang voor de vergunning was geregeld.”
November vorig jaar haalde hij de MiG op bij een hobbyist in het Duitse Winterberg. „Daarna heb ik de techniek voor de besturing gemaakt. Vervolgens kon hij eind april worden geïnstalleerd. Ook toen was er enorm veel publiek. Zo’n vliegtuig is bijzonderder dan ik dacht.”
Dit is het twaalfde en laatste deel in een serie over bijzondere tuinen en erven.