Binnenland

Training tegen telefonische trucs

NIJMEGEN (ANP) – Gedragswetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben een training ontwikkeld waarmee mensen zich kunnen wapenen tegen de trucs van telefonische verkopers. De studenten onderzochten daarvoor eerst in opdracht van de Consumentenbond welke strategieën de verkopers gebruiken en waarom die succesvol zijn, hoewel bijna iedereen een hekel heeft aan telefonische verkoop.

28 July 2010 10:18Gewijzigd op 14 November 2020 11:19
Foto ANP
Foto ANP

De dertien meestgebruikte trucs staan in het zomernummer van de Consumentengids, meldde de universiteit woensdag. Op de internetpagina van de Consumentenbond is de training te vinden waarmee mensen leren telefonische verkooptrucs te weerstaan.

Een veelgebruikte methode is volgens de onderzoekers dat de verkoper een aanbod doet, waarvan hij weet dat het zal worden geweigerd. Daarna volgt een beter aanbod, dat de klant dan uit een misplaatst gevoel van verplichting accepteert. Dit idee van wederkerigheid schuilt ook achter de truc om iemand die nadenkt over een aanbieding, te storen met een nog voordeliger aanbod. De klant wil de aardige verkoper dan ook een pleziertje doen.

Andere veelgebruikte trucs zijn doen alsof de aanbieding nog maar enkele dagen geldt en spullen zonder verplichting op proef sturen.

Uit recent onderzoek van andere universiteiten is gebleken dat bedrijven nog steeds het bel-me-nietregister weten te omzeilen. Meer dan driekwart van alle Nederlandse huishoudens heeft zich daarbij aangesloten. Hoewel steeds wordt aangenomen dat vooral ouderen een makkelijke prooi voor telefonische verkopers zijn, blijkt dat niet zo te zijn: ouderen hebben juist eerder argwaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer