Audi op koers om BMW in te halen
MüNCHEN (ANP) – Het zogenoemde ‘premiumsegment’, de markt voor de duurdere luxe auto’s, werd jarenlang gedomineerd door BMW en Mercedes. De autoreuzen uit Zuid-Duitsland voelen nu echter de hete adem van Audi, de snelstgroeiende van de drie, in de nek.
Audi stelt alles in het werk om BMW binnen vijf jaar van de troon te stoten als grootste autofabrikant in het exclusievere segment. „In 2015 willen wij hier een leidende positie hebben. En niet alleen wat verkoopaantallen betreft. Wij zullen ook laten zien dat Audi het succesvolste luxemerk is in termen van het voeren van een perfect modellengamma, op het gebied van vooruitgang, innovatie en moderniteit”, aldus Auditopman Rupert Stadler tijdens de wereldpremière van de nieuwe A7 Sportback in de Pinakothek der Moderne, het museum voor moderne kunst in München.
Stadler verwacht dit jaar wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen. In 2015 moeten de totale verkopen uitkomen op 1,5 miljoen stuks. „Of iets meer. Meer dan veertig modellen zullen deze groei ondersteunen, waaronder de A1, de opvolger van de A6, de A7, de nieuwe A8, en er komt een Q3, een kleine SUV die ideaal is voor in de stad”, aldus de Audibaas.
Stadler verwacht veel van de bijna vijf meter lange A7, een elegant gelijnde vierdeurs coupé die het gat vult tussen de A6 en het topmodel, de A8. Ook de nieuwe kleine, maar luxe stadsauto A1 gaat het volgens hem goed doen. „Het interieur voelt aan alsof je in een A8 zit.”
Maar de concurrentie zit niet stil. De aartsrivalen BMW en Mercedes houden het merk met de vier ringen uit Ingolstadt nauwlettend in de gaten. Dat bleek onlangs ook uit de mededeling van BMW, vlak voor de officiële presentatie van de Audi A7, dat het concern een Gran Coupé (een rechtstreekse concurrent van de A7) in productie gaan nemen.
Toeval of een slimme marketingzet? „Zij zeggen dat ze een Gran Coupé gaan produceren, wij lanceren hem nu en in september komt die op de markt. Wij hebben een kleine Vorsprung”, grinnikt Stadler.
Over het afgelopen halfjaar lukte het Audi net niet om rivaal Mercedes, de nummer twee onder de luxe Duitse autofabrikanten, voorbij te streven. Audi verkocht 554.950 auto’s, een groei van 19,1 procent. Mercedes zag de verkopen in de eerste helft van 2010 met 15 procent stijgen tot 556.700 stuks, 1750 meer dan Audi. BMW bleef op afstand ‘s werelds grootste fabrikant van luxeauto’s met 696.026 verkopen in de eerste zes maanden van het jaar.
In China, tegenwoordig de grootste automarkt ter wereld waar de duurdere merken momenteel in ongekende aantallen verkocht worden, wist Audi zijn gevestigde aartsrivalen wel in te halen. In de eerste helft van dit jaar schoten de verkopen met 64 procent omhoog tot 109.887 stuks. Mercedes moest het doen met 60.500 stuks, hoewel dat wel een groei betekent van 120 procent. BMW verdubbelde de verkopen in China tot 75.615 auto’s.
Stadler: „We zitten al twintig jaar in China en zijn daar erg actief.” Opmerkelijk genoeg bouwt Audi voor de Chinese markt de A4 en A6 in verlengde uitvoering. Dat gebeurt in China zelf. „Rijke mensen geven daar graag geld aan uit. De mensen die een A6 kopen, kunnen zich ook een chauffeur veroorloven. Ze rijden nooit zelf”, aldus de topman.