„Kerk moet gesprek met Messiaanse Joden aangaan”
APELDOORN – De kerk moet niet alleen contacten onderhouden met de Joodse gemeenschap, maar ook aandacht hebben voor Messiaanse Joden. Die oproep doet Kees Jan Rodenburg in zijn boek ”Joodse volgelingen van Jezus”.
Rodenburg werkt sinds 2003 namens het Centrum voor Israëlstudies als Israëlconsulent in Jeruzalem. Zijn opdracht is het bevorderen van de Joods-christelijke ontmoeting. In ”Joodse volgelingen van Jezus”, dat onlangs verscheen (Groen, Heerenveen), geeft hij in veertig vragen en antwoorden informatie over de Messiasbelijdende of (zoals hij ze noemt) Messiaanse Joden.
Volgens Rodenburg is een van de lastigste vragen rond de Messiaanse Joden of de kerk zowel contact kan hebben met de Joodse gemeenschap als met Joden die Jezus volgen. Beide groepen zijn wantrouwend als gaat om gesprekken die de kerk heeft met de ander.
Toch is die vraag „onontkoombaar”, stelt Rodenburg. „De kerk heeft de afgelopen decennia op veel verschillende manieren een relatie opgebouwd met de Joodse gemeenschap, maar onderhoudt nauwelijks structurele contacten met Messiaanse Joden.” Daar moet volgens de Israëlconsulent verandering in komen. „Messiaanse Joden behoren tot de kerk als lichaam van Christus.” Hij verwijst daarbij naar de uitspraak van dr. H. Vreekamp dat de kerk is voortgekomen uit het Joodse volk en naar haar wezen een gemeenschap van Joden en niet-Joden is.
De keus om openlijk aandacht te hebben voor Messiaanse Joden kan volgens Rodenburg onbegrip, weerstand en vragen oproepen bij de Joodse gemeenschap of in kringen die de dialoog tussen Joden en christenen voorstaan. „De kerk kan echter niet anders dan trouw zijn aan haar zelfverstaan en aan haar roeping en zal moeten proberen daarvan zo goed mogelijk verantwoording af te leggen. De spanning die deze keuze met zich meebrengt zal de kerk moeten accepteren.”
Dit betekent niet dat de contacten met de Joodse gemeenschap moeten worden opgegeven, vindt Rodenburg. „De kerk is naar haar wezen met Israël verbonden.” Volgens hem is het kerkelijke gesprek met de Joodse gemeenschap een gesprek „waarin het verstaan van de Schriften, de komst van het Koninkrijk van God en de betekenis van Jezus als Messias centraal staan. (…) Dat gesprek is onopgeefbaar.”
Overigens stelt Rodenburg dat de groei van het aantal Messiaanse Joden in Israël vooralsnog beperkt blijft. De toename die er is, is vooral te danken aan de immigratiegolven uit de voormalige Sovjet-Unie.
Er zijn naar schatting zo’n 10.000 Messiasbelijdende Joden in Israël. Van een massale bekering van Joden tot Jezus is dus nog geen sprake. Rodenburg sluit zelfs niet uit dat het aantal christenen dat zich tot het Jodendom bekeert groter is.