Nieuw land
Nederland groeit. Letterlijk. Met de Tweede Maasvlakte komt er een fors stuk land bij. Vanaf het –nu nog– uiterste puntje van Nederland is de uitbreiding goed te zien.
In de verte lozen twee sleephopperzuigers hun zand. Dat gaat via een grote spuitbuis voor op het schip. ”Rainbowen”, heet dat in vaktaal. Vanaf het terras van FutureLand, het informatiecentrum over de aanleg van de Tweede Maasvlakte, is het rainbowen een schitterend gezicht.
FutureLand ligt in het uiterste puntje van Nederland, helemaal op de rand van de Eerste Maasvlakte. Voor de deur komt een nieuw stuk Nederland. Dichter bij een haven in aanbouw kan een mens niet komen. De Tweede Maasvlakte is nu nog een surrealistisch niemandsland waar zand en wind de boventoon voeren. En deze middag de zon.
Op de plek waar een jaar geleden water nog vrij spel had, ligt nu een vers aangelegde asfaltweg op een bed van zand. Op de langgerekte zandbank staat hier en daar een bulldozer of een graafmachine. Ineens is er een grote bouwkeet, van waaruit bouwvakkers bezig zijn met het aanleggen van de eerste kade.
Op het terras van FutureLand geniet een bejaarde vrouw van haar kopje koffie en laat de sleephopperzuigers voor wat ze zijn. Andere mensen zitten gewapend met verrekijkers op het terras. Een kenner noteert gegevens over de aanlegwerkzaamheden in een schriftje. Maar gewoon genieten van het mooie weer kan natuurlijk ook.
FutureLand –toekomstland– ging vorig jaar mei open. Na zes maanden was de 50.000e bezoeker al ontvangen. En dat terwijl men eigenlijk rekende op hooguit 35.000 mensen per jaar. In FutureLand kan iedereen zelf meebouwen aan Maasvlakte 2. Bij de interactieve maquette van het nieuwe havengebied kunnen bezoekers zelf aan het stuurwiel staan en is te zien hoe en wanneer het land boven water komt. In de ”FutureFlightExperience” kan een virtuele reis boven de Maasvlakte in 2033 worden gemaakt. Zien, doen en ervaren, dat is wat FutureLand biedt. En de toegang is gratis. Een middagje uit voor niets dus.
Bijna maandelijks verandert het panorama voor de deur. De Tweede Maasvlakte is nog lang niet klaar, maar krijgt wel steeds meer vorm. Sinds de start is er in totaal 129 miljoen kubieke meter zand opgespoten door grote sleephopperzuigers. Die vaartuigen zuigen het zand op van de bodem van de Noordzee. Voor het verstevigen van de zeewering is in totaal 7 miljoen ton steen nodig. De grote stenen worden door grote bulkschepen aangevoerd. Het grootste deel komt uit Noorwegen. Er ligt al 900.000 ton aan stenen klaar.
Indrukwekkend zijn ook de betonblokken die uit de vroegere zeewering van de Eerste Maasvlakte komen. Duizend liggen er bij elkaar te wachten op hergebruik. Om deze en andere rotsblokken te kunnen plaatsen is er een speciale kraan gebouwd. Eind juni gaat hij aan de slag. Het meeste werk zit in de aanleg van leidingen, 13 kilometer aan wegen, 14 kilometer spoorlijn en natuurlijk de bouw van terminals en bedrijventerreinen.
Het nieuwe gebied beslaat 2000 hectare, vergelijkbaar met 4000 voetbalvelden, en moet 8000 nieuwe banen opleveren. De kosten van het project liggen rond de 3 miljard euro. Een van de grote investeerders met een bedrag van circa 900 miljoen euro is Dubai World, via dochterbedrijf Dubai Ports World.
De haven van Rotterdam wordt met de Tweede Maasvlakte 20 procent groter. Dat is volgens het Havenbedrijf Rotterdam hard nodig om de concurrentiepositie in de toekomst te garanderen en mee te groeien met havens als Antwerpen en Hamburg. Liggend onder een levensgrote wereldbol kan de bezoeker van FutureLand dit zelf ervaren.
Zwoele zomeravonden
Futureland organiseert een aantal themazaterdagen: Groei en bloei (26 juni), Zwoele zomeravonden op het terras (31 juli en 28 augustus), Techniek in beeld (23 oktober) en Pas op voor de storm (27 november). FutureLand is op deze zaterdagen van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Op zaterdag 31 juli en 28 augustus is FutureLand extra lang geopend, van 10.00 uur tot 22.00 uur. Het interactieve informatiecentrum aan de Europaweg 902 op de Rotterdamse Maasvlakte (havennummer 8213) is normaal open van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur. De toegang is gratis.