„Wilt u een beter huwelijk? Bel uw kerk”
UTRECHT– Op een bushokje staat een reclametekst van ”De ScheidingsMakelaar”: „Wilt u scheiden, bel dan (030) enz.” „Wordt het geen tijd”, vraagt het Protestants Centrum voor Toerusting en Educatie (PCTE) zich af, „dat we als kerk adverteren met: Wilt u een beter huwelijk, bel dan uw plaatselijke kerk?”
Het lijkt wel of we eraan gewend raken dat huwelijken stuklopen, schrijven Jan Boer en Dick van Dijk, gemeenteadviseurs in de Protestantse Kerk, in het vorige week verschenen blad Kerkinformatie. „Ook in de kerk worden we geconfronteerd met relaties die verbroken worden.”
Om handvatten te geven om daar wat aan te doen, organiseert het Protestants Centrum voor Toerusting en Educatie zaterdag een studiedag in congrescentrum De Aker in Putten over het huwelijk. De dag is bedoeld voor mensen die in hun eigen kerkelijke gemeente huwelijkscursussen, huwelijksvoorbereidingscursussen en andere vormen van huwelijksondersteuning organiseren of willen gaan organiseren.
Het huwelijk heeft volgens Boer en Van Dijk de wind tegen. „Het Bijbelse duo liefde en trouw staat steeds meer onder druk. Bepaalde cultuurveranderingen van de afgelopen tijd hebben hun weerslag op de huwelijksmoraal en huwelijkspraktijk.”
De gemeenteadviseurs wijzen als oorzaken met name op het individualisme, hedonisme en consumentisme. „Het individualisme heeft vooral zichzelf als maatstaf, vertrekpunt en doel. Het gaat erom dat ik mij wel zal bevinden. De keuzes die ik maak worden vooral ingegeven door de vraag: wat heb ik eraan, wordt mijn leven er comfortabeler en zinvoller van?”
Hedonisme gaat er volgens Boer en Van Dijk van uit dat de mens van nature streeft naar genot, en alles wat een gevoel van welbehagen kan opwekken najaagt. „Hoe meer de mens geniet, hoe beter het voor hem is. Waarvan hij geniet, is daaraan ondergeschikt.”
Het consumentisme is er volgens hen op uitgelopen dat we in een wegwerpmaatschappij zijn terechtgekomen. „Voor de meeste producten is repareren duurder dan vervangen. Dit wordt nog eens versterkt door de hoeveelheid aangeboden nieuwe artikelen die ons uitnodigen tot aankoop.”
Deze drie kenmerken versterken elkaar. „In een dergelijke cultuur is het ook niet vreemd dat je ernaar neigt om ook je relaties als vervangbaar te beschouwen. Je investeert niet meer in je huwelijk. Als de sjeu eraf is, de sleur zijn intrede heeft gedaan, is er voldoende vervanging aanwezig.”
Tegelijkertijd zijn de verwachtingen van het huwelijk ook nog eens toegenomen. „De spiegel van de moderne media schroeft die verwachtingen op tot onrealistische hoogte. Maar waar het meer gaat om „maak mij gelukkig” dan om het Bijbelse uitgangspunt „hoe kan ik jou gelukkig maken”, ligt frustratie op de loer.”
De kerk moet betrokken willen zijn bij stellen die er in deze tijd over nadenken te gaan trouwen en bij stellen die in hun huwelijk ontdekken dat niet alles vanzelf gaat, zo vinden Boer en Van Dijk. Investeren in huwelijkstoerusting is van veel belang. „Maar in de communicatie hierover steekt het wel nauw. Gemakkelijk kan het beeld ontstaan dat als je naar bijeenkomsten voor gehuwden gaat er wat mis moet zijn met je huwelijk.”
Omdat huwelijkscursussen een veelgebruikt hulpmiddel zijn, komen tijdens het middagprogramma van de studiedag alle beschikbare cursussen die er in Nederland zijn aan bod. In het ochtendprogramma zullen ds. P. den Admirant, socioloog drs. W. Dekker, en klinisch psycholoog drs. W. Doornenbal lezingen verzorgen.