Banken en ict-sector leveren in op imago
AMSTERDAM – Banken en ict-bedrijven hebben aan aantrekkingskracht verloren onder managers. Door de crisis zoeken mensen zekerheid en helderheid.
„Wat vroeger saai was, is nu aantrekkelijk. Je ziet dat ze niet langer geloven in de gouden bergen van de it-sector en banken”, stelde hoofdredacteur René Gerhardus van zakenblad Incompany donderdag.
Incompany vroeg aan 5300 managers waar ze het liefst zouden willen werken en met wie ze graag zakendoen. In 2005 hadden ict-bedrijven als Logica, Dell en Ordina nog een top 100-notering wat betreft aantrekkingskracht. Alleen Capgemini staat nu nog in de top op plaats 48.
Rabobank blijft de nummer één onder managers. De rest van de bankensector heeft aan populariteit verloren. Traditiegetrouw waren banken altijd populair om bij te werken of om zaken mee te doen. ING daalt een plekje naar plaats vier. ABN AMRO is van plek vijf naar zeven gezakt.
Gerhardus noemt het geen toeval dat een niet-beursgenoteerd bedrijf bovenaan staat. „Zij hebben met hun organisatievorm van nature oog voor alle stakeholders (belanghebbenden) en passen dus in het Rijnlandse (consensus)model, dat we als samenleving duidelijk weer omarmen.”
Andere populaire bedrijven zijn Shell en Philips, op respectievelijk plek twee en drie. Op termijn kan een lagere aantrekkingskracht slecht zijn voor een bedrijf volgens Gerhardus. Een lage positie betekent dat ze later minder snel aan goede werknemers kunnen komen en minder tot zaken komen.
Op de ranglijst van Incompany stijgen vooral detailhandelsbedrijven ten koste van ict-bedrijven. Onder andere Kruidvat, Blokker en Schuitema blijken plotseling populair bij zakenmensen.
Gerhardus denkt dat mensen nu meer vertrouwen hebben in bedrijven die tastbare producten hebben. „Een ondernemer snapt wat Blokker doet.”