Weinig allochtonen en vrouwen in schoolbesturen
Vrouwen en allochtonen zijn ondervertegenwoordigd in de ruim 2100 schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), dat ernaar streeft deze situatie te veranderen.
Onder de ruim 15.000 schoolbestuursleden bevinden zich zo’n 3500 vrouwen en 250 allochtonen. In 82 procent van de besturen zijn mannen in de meerderheid. Bij 51 procent van de besturen zijn de meeste leden ouder dan 45 jaar.
Terwijl 7 procent van de Nederlanders van buitenlandse afkomst is, is dat in schoolbesturen slechts 2 procent. Twee jaar geleden bleek uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs dat de allochtonen ook onder het onderwijsgevend personeel ondervertegenwoordigd zijn: 4 procent in het primair en 2 procent in het voortgezet onderwijs. Onder het ondersteunend personeel in het basisonderwijs waren allochtonen juist oververtegenwoordigd: 20 procent.
Het aantrekken van meer allochtone bestuursleden zou het werven van buitenlandse leerkrachten kunnen stimuleren, denkt het SBO. „Gezien onze kleurrijke bevolking kunnen allochtone leerkrachten een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs”, meent de organisatie. Het aantrekken van meer allochtonen kan een deel van het lerarentekort wegwerken.
De meeste schoolbesturen zoeken niet bewust naar vrouwen of allochtonen om vacante bestuurszetels te bezetten. Het SBO heeft het project Eutonos opgezet om daarin verandering te brengen, zodat de besturen een afspiegeling van de samenleving vormen. In het project worden allochtonen toegerust voor het schoolbestuurslidmaatschap en wordt gelobbyd om hen in besturen te krijgen. Het afgelopen jaar namen 35 mensen deel aan de trainingen.
In 2000 startte het project Full Color, om allochtonen enthousiast te maken voor werk in het onderwijs. Deze projecten worden gedeeltelijk door het ministerie van Onderwijs gefinancierd.