Luchtrechtadvocaat verrast door conclusies
Luchtrechtadvocaat Frank Vreede van AKD Advocaten, die in Amerika optrekt met Clifford Law in een procedure rond de schadevergoeding aan slachtoffers en nabestaanden van de Schipholcrash, is verrast door de conclusies in het donderdag gepresenteerde rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. „Het blijkt nog veel erger dan gedacht. We wisten dat een van de oorzaken lag in het niet functioneren van de hoogtemeter, maar nieuw in dit rapport is dat Boeing kennelijk gedurende een langere periode op de hoogte was van dat probleem".
„De Onderzoeksraad stelt vast dat Boeing al sinds 2001 op de hoogte was van problemen met radiohoogtemeters in alle Boeing–vliegtuigen van dit type. Boeing was zich bewust van het veiligheidsrisico, maar heeft nagelaten om de problemen op te lossen en ook zijn de piloten niet gewaarschuwd voor ernstige problemen bij de landing. Dit nalaten wordt door Amerikaanse luchtvaartdeskundigen als zeer ernstig bestempeld", aldus Vreede die in de procedure rond de schadeclaims ongeveer achttien personen vertegenwoordigt.Vreede wil de vordering tegen Boeing uitbreiden met een boete, als financieel afschrikmiddel. „Met dit rapport in de hand kunnen we een boete die gerelateerd is aan de omzet van Boeing eisen, om te voorkomen dat het bedrijf nogmaals zo in de fout gaat". Ook bewijst het onderzoeksrapport voor Vreede de onbeperkte aansprakelijkheid van Turkish Airlines.
Nu het onderzoek naar de crash is afgerond en de schuldvraag beantwoord, verwacht Vreede dat de afwikkeling van de schadevergoedingen in Amerika versneld zal worden afgehandeld.