„In een aswolk wordt je vliegtuig gezandstraald”
Vliegen in een vulkanische aswolk is gevaarlijk. Maar: „Levensgevaarlijk is te scherp gesteld”, zegt Evert van Zwol, president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Aswolken door vulkanische uitbarstingen komen volgens hem eigenlijk wel elke dag voor. „Je kunt er bij de planning van de vlucht rekening mee houden en omheen vliegen. En als je er toch in terechtkomt, kun je als piloot maatregelen nemen.”Wat is het gevaar van vliegen in een aswolk?
„Als de concentratie dicht is, bestaat het gevaar dat de as zich door de hitte in de motoren als glasdeeltjes vastzet op stilstaande en bewegende delen. Daar gaan de motoren slechter van lopen. In het ergste geval kunnen ze zelfs uitvallen.”
Wat staat je als piloot te doen als je zo’n wolk binnenvliegt?
„Het is dan zaak de hitte in de motoren te verminderen. Dat doe je door vermogen terug te nemen. Simpel gezegd: je haalt het gas eraf. En je gaat weg uit het gebied.”
Wordt het zicht belemmerd?
„Als je in zo’n aswolk zit, wordt in feite je vliegtuig gezandstraald. Je kijkt door melkglas. Het is vliegend schuurpapier. Het komt ook in de airconditioning. Aan boord gaat het ruiken naar zwavel.”
Heeft u het zelf wel eens meegemaakt?
„In de 23 jaar dat ik vlieg, gelukkig niet. De KLM heeft er wel mee te maken gehad. Een toestel raakte in 1989 beschadigd toen het terechtkwam in een aswolk bij Alaska. Dat liep goed af, het vliegtuig kon veilig landen.”